آزمونا

وبلاگ سردارایان

آزمونا

وبلاگ سردارایان

۶۵ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

درد مفاصل انگشت در بارداری

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۴۵ ق.ظ

درد مفاصل انگشت در بارداری

درد مفاصل ,درد مفاصل دست,درد مفاصل انگشتان دست,درد مفاصل پا,درد مفاصل زانو,درد مفاصل انگشتان,درد مفاصل و ماهیچه ها,درد مفاصل و استخوان,درد مفاصل دست در بارداری,درد مفاصل دست و پا,درد مفاصل دست راست,درد مفاصل دست و پا نشانه چیست,درد مفاصل دست چپ,درد مفاصل دست و پا در بارداری

درد مفاصل

توضیحاتی در مورد درد مفاصل

اگر مفصل شما درد می کند، بدون اینکه دلیل آن را بدانید و یا علائم عجیب و غریبی همراه با درد مفاصل مشاهده می کنید، باید سریعا پیگیر یافتن علت آن باشید. در موارد نادر، درد مفاصل نشان دهنده ی بروز یک مشکل جدی در بدن مانند یک بیماری مسری جنسی و یا یک اختلال خود ایمنی است.

درد مفاصل

اگر جایی از بدنتان زخمی شود و آن را به خوبی تمیز نکنید، در صورتی که زخم نزدیک مفصل باشد، می تواند توسط باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و یا استرپتوکوک آلوده شود و باعث آرتریت عفونی گردد. اگر متوجه ورم شدید و درد در ناحیه مورد نظر و تب و لرز گشتید، باید علت آن را پیگیری کنید. شایع ترین مفصلی که آسیب می بیند، مفصل زانو است، اما باسن، مچ پا و مچ دست نیز آسیب پذیرند. در صورت ابتلا به این مشکل، ممکن است به آنتی بیوتیک داخل وریدی نیاز پیدا کنید. همچنین ممکن است نیاز باشد پزشک چرک مفصل را تخلیه کند. آرتریت سپتیک یا عفونی در صورت عدم درمان، می تواند به عفونت تمام بدن منجر شود که کشنده است.

علت درد مفاصل

درد مفصل یا آرترالژی Arthralgia به علل بسیار گوناگونی ایجاد میشود. بسیاری از عواملی که میتوانند موجب آسیب، التهاب یا اختلال در کارکرد عناصر تشکیل دهنده مفصل شوند میتوانند موجب درد آن گردند.

علت درد مفاصل و استخوانها

مهمترین علل درد مفصلی عبارتند از : آرتریت : التهاب مفصل یا آرتریت میتواند به علت بیماری های خود ایمنی و ایجاد روماتیسم ( مانند روماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان، لوپوس) ، به علت عفونت مفصل و یا به علت استئوآرتریت یا آرتروز ایجاد شود. بیماری های متابولیک مانند نقرس هم میتوانند موجب التهاب مفصل شوند. در آرتریت مفصل دردناک و متورم شده و دچار خشکی و محدودیت حرکت و در مواردی، تغییر شکل میشود. بورسیت : التهاب بورس های اطراف مفاصل میتواند موجب بورسیت شود. این التهاب دردی را ایجاد میکند که در مفصل احساس میشود. تاندنیت : التهاب تاندون یا زردپی های اطراف مفاصل که به آن تاندنیت Tendinitis هم میگویند موجب بروز دردی میشود که به علت نزدیکی آن به مفصل در بسیاری اوقات در خود مفصل احساس میشود. کشیدگی رباط : رباط یا لیگامان های اطراف مفاصل میتوانند به علت دررفتگی های مفصلی و یا قرار گرفتن مفاصل در وضعیت های نامناسب دچار کشیدگی شوند و این کشیدگی میتواند دردی را ایجاد کند که در خود مفصل احساس میشود. مشکلات بیومکانیک مفصل : اشکالاتی در شکل مفصل و یا اشکال در کارکرد رباط های صلیبی، منیسک، رباط ها و عضلات اطراف مفصل، کندرومالاسی کشکک و بسیاری عوامل دیگر میتوانند موجب درد مفصل شوند.

درد مفاصل دست

دست ها اصلی ترین راه برقراری ارتباط با محیط هستند. احساس درد در مفاصل انگشتان دست، انجام کارهای روزمره را سخت می کند و روی کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. اغلب آرتریت باعث آسیب مفاصل و درد در انگشتان می شود. این حالت به مرور زمان بدتر می شود، اما آسیب بیشتر مفصل را می توان با ایجاد تغییر در فعالیت بدنی و ورزش، آهسته و یا متوقف کرد.

درد مفاصل پا

مچ یا قوزک پا یک شبکه پیچیده از استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و عضلات است. علیرغم اینکه این شبکه به مقدار کافی برای تحمل وزن بدن قوی است، می تواند مستعد آسیب دیدگی و درد باشد. درد مچ پا ممکن است در ناحیه داخل یا خارج مچ یا در طول تاندون آشیل که عضلات ناحیه پایین پا را به استخوان پاشنه متصل می کند، احساس شود.شکستگی استخوان مچ پا همچنین می تواند در هنگام سر خوردن بر روی سطح یخ زده، زمین خوردن از یک ارتفاع بلند، یا وارد شدن ضربه مستقیم به قوزک در هنگام تصادف رانندگی با اتومبیل یا موتور سیکلت ایجاد شود. هر چند درد مچ پای خفیف اغلب واکنش مناسب به درمان های خانگی نشان می دهد، اما درمان درد مچ پا به زمان نیاز دارد. در صورتی که فرد دچار درد مچ پای شدید شده باشد (به خصوص پس از یک آسیب دیدگی)، می بایست برای درمان پیچ خوردگی مچ پا هایش درصورت وجود و یا وضعیت خود توسط یک پزشک مورد بررسی قرار گیرد. درد پا نیز ممکن است برای کودکان هم اتفاق بیفتد. درد پای کودکان توسط عوامل آسیب‌زا و یا شرایط مختلفی ایجاد می‌شود. علت درد پا در کودکان ممکن است ناشی از عوامل آسیب‌زا، مانند کبودی، رگ به رگ شدن مچ پا، کشیدگی عضلات و شکستگی استخوان‌ها باشد.

درد مفاصل زانو

همه ما در زانوهای خود مایعی داریم. با این مایع، مفاصل زانو راحت‌تر حرکت می‌کنند. اگر مقدار این مایع زیاد شود، صدمه، عفونت و شکستگی استخوان و استئوآرتریت را به دنبال خواهد داشت.1- آرتریت: علائم افزایش این مایع در اثر آرتریت شامل ورم و درد است. اگر در هنگام لمس کردن، زانو متورم، قرمز و گرم باشد، ممکن است زانویتان صدمه دیده و یا عفونت دارید. 2- آسیب زانو ممکن است اتفاقی و یا در اثر استفاده بیش از حد رخ دهد. صدمات اتفاقی شامل: شکستگی استخوان‌ها، پاره شدن رباط‌ها و یا پاره شدن غضروف‌ها می‌باشد. صدمات ناشی از استفاده بیش از حد در صورت دویدن، کوه‌پیمایی و یا ورزش‌های ایروبیک حادث می‌شود. 3- عفونت: زیادی مایع در زانو می‌تواند منجر به عفونت گردد. عفونت باعث تجمع چرک در مفصل زانو می‌گردد. پزشک مقداری از مایع را برمی دارد و آزمایش می‌کند تا ببیند که چه چیز باعث آن شده است. 4- استئوآرتریت: نوعی بیماری تخریب مفصل می‌باشد. در این حالت، غضروف که زانو را نگه می‌دارد، از بین می‌رود. به این ترتیب، استخوان‌ها به هم برخورد می‌کنند و موجب درد و ورم می‌شوند.

درد مفاصل بدن

درمان درد های مفصلی بسته به علت تشکیل دهنده آن متفاوت است. درمان مناسب هر درد مفصلی تنها پس از تشخیص دقیق علت بوجود آورنده آن میسر است. با این حال اقدامات مشترکی وجود دارد که میتوان آنها را برای اغلب دردهای مفصلی در مراحل ابتدایی انجام داد. البته واضح است که در موارد شدید بودن درد و یا عدم پاسخ به اقدامات اولیه باید به پزشک مراجعه کرد. مهمترین اقدامات ذکر شده عبارتند از کاهش سطح فعالیت های بدنی : با کم کردن فعالیت های شدید بدنی و ورزشی معمولا شدت درد مفصل کاهش میابد استفاده از گرما یا سرما : سرد و یا گرم کردن موضع درد معمولا میتواند شدت درد مفصل را کم کند بریس : استفاده از بریس موجب محدود شدن حرکات مفصل شده و ممکن است بتواند شدت درد را کاهش دهد داروی ضد التهاب : استفاده از داروهای ضد التهاب معمولا میتواند شدت درد مفصل را کاهش دهد

درد مفاصل انگشتان

تاندون‌ها بافت های طناب مانندی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. به التهاب تاندون‌ها تندینیتیس گفته می‌شود. در بعضی مفاصل بدن استخوان های فرعی‌ای وجود دارند که مسئول نرم‌تر کردن حرکات این مفاصل هستند. به این استخوان ها، استخوان های سزاموئید می‌گویند. ماشه ای شدن انگشتان دست به وضعیتی می گویند که با تکان دادن انگشت، این انگشت گیر می کند و با تلاش بیشتر برای حرکت دادن آن، ناگهان آزاد می شود. این وضعیت به دلیل تندینیتیس تاندون عضله ای که انگشت را می بند اتفاق می افتد. تندینیتیس این تاندون معمولا به دلیل فشار استخوان بند اول انگشت یا استخوان های سزاموئید مفصل انگشت و کف دست روی آن اتفاق می افتد. التهاب تاندون معمولا نتیجه فشار وارد شدن به آن توسط استخوان بند اول انگشت طی حرکات تکرارشونده با انگشتان است. اگر این بیماری درمان نشده باقی بماند، غلاف تاندون ضخیم و سفت می شود که درمان را مشکل تر می کند. با پیشرفت بیماری یک برجستگی در تاندون به وجود می آید که با باز و بسته کردن انگشت می توان آن را نشان داد. در بعضی مواقع این برجستگی داخل غلاف تاندون گیر می کند که باعث قفل شدن یا ماشه ای شدن انگشت می شود.

درد مفاصل و استخوان

بیماران ممکن است دچار علائم سیستماتیک مانند تب، ضعف، خستگی زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن داشته باشند. گاهی برآمدگی‌های‌ زیر پوست‌ به نام ندول یا گره های روماتوئید دیده می‌شود. و گاهی درگیری عروق و اعصاب پوست و یا سایر اعضاء بدن مثل کلیه ، ریه، طحال، کبد، بیضه‌ها و غیره و درگیری چشمی و خونی وجود دارد.

درمان درد مفاصل

این بیماری،شروع‌ آهسته‌ یا ناگهانی‌ دارد و با علائم درد، تورم، گرمی، درد در هنگام حرکت و محدودیت حرکت مفصل‌ و درد به‌ هنگام‌ لمس و خشکی‌ صبحگاهی‌ در مفصل مبتلا‌ بروز می‌کند. معمولا مفاصل محیطی را با توزیعی متقارن در گیر می‌کند. و التهاب به مرور زمان باعث تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان و بدنبال آن تغییر شکل مفصل می‌شود. البته سیر آن می‌تواند کاملا متغیر باشد و ممکن است فقط یک بیماری خفیف و درگیری تعداد اندکی از مفاصل و یا یک التهاب پیشرونده شدید وجود داشته باشد. بیشتر مفاصل‌ بین بندی انگشتان و مفاصل کف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، و مچ‌ پا درگیر می‌شوند. گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند

درمان گیاهی درد مفاصل

برای آغاز این دستورالعمل معجزه‌گر، باید این ماده‌ی اولیه را آماده کنید: ۱۵۰ گرم ژلاتین(البته نوع خوراکی). شاید فکر کنید این مقدار خیلی زیاد است، اما برای درمان شما، که یک ماه باید آن را ادامه دهید، کافی است. وقتی ژلاتین خوراکی را آماده کردید، ۵ گرم از آن را(معادل ۲ قاشق چای‌خوری) در یک‌چهارم فنجان آب سرد یخچال بریزید. مخلوط را کمی هم بزنید و بگذارید تا صبح بماند. لازم نیست آن را در یخچال بگذارید، چون اگر ژلاتین در طول شب بی‌حرکت باشد تبدیل به ژله می‌شود. چگونه این دستور را مصرف کنید وقتی بیدار شدید می‌توانید آن را بخورید، اما مطمئن شوید قبل از آن چیز دیگری نخورده‌اید. اگر طعم آن را دوست ندارید می‌توانید کمی عسل، آب‌میوه، یا آب بیش‌تری به ترکیب اضافه کنید. هم‌چنین می‌توانید کمی خامه یا ماست ترش به آن اضافه کنید. این دستورالعمل با هر ذائقه‌ای سازگار است چون می‌توانید هرچیزی را که دوست دارید به آن اضافه کنید. خیلی زود، اگر بخواهم دقیق بگویم بعد از ۷ روز، متوجه خواهیدشد درد کمر، گردن، پاها، یا دردهای دیگر به ندرت احساس می‌شوند. اگر دردهای‌تان فعالیت‌های‌تان را، یا حتی بازی با کودکان‌تان را محدود کرده‌اند، این دستورالعمل کاملا مفید خواهدبود. طی ۳۰ روز آینده هر صبح به خوردن ژلاتین ادامه بدهید. وقتی ژلاتین‌تان تمام شد، یا به مدت یک ماه درمان را ادامه دادید، می‌توانید خوردن این ترکیب را متوقف کنید. می‌توانید بعد از ۶ ماه این فرآیند را دوباره تکرار کنید. هرچند تکرار آن ضرورتی ندارد، اما به حفظ نرمی و روانی مفاصل‌تان کمک می‌کند. این‌گونه دیگر مجبور نیستید با درد مفاصل مدارا کنید.

درد مفاصل و ماهیچه ها

یکی از انواع دردهایی که غالبا به دلیل کهنگی حالت مزمن دارد، «فیبرومیالژیا» یا دردهای اسکلتی ـ عضلانی است. بیشتر پزشکان، این بیماری را از طریق معاینه و مشاهده علائم و آزمایش های جسمانی تشخیص می دهند. بیماران مبتلا به این درد، اغلب از درد و احساس سفتی در عضلات و ماهیچه های خود رنج می برند و معمولا در آزمایش های اشعه ایکس یا بسیاری از تست های آزمایشگاهی قابل شناسایی نیست. «فیبرومیالژیا» به مفاصل و اندام ها آسیب نمی رساند، اما دردهای دائم و خستگی ایجاد می کند که تأثیر بسزایی بر کیفیت روند زندگی افراد دارد. در واقع این بیماری، طیفی از دردهای اسکلتی – عضلانی را شامل می شود که عموما با خستگی، خواب آلودگی، مشکلات حافظه و خلق و خو همراه است. محققان باور دارند این بیماری با تأثیر بر چگونگی پردازش سیگنال های درد در مغز افراد، احساس درد را تشدید می کند. علائم آن اغلب به دنبال آسیب جسمانی، عمل جراحی، عفونت یا استرس روانی خاصی ایجاد می شود و گاهی نیز بدون هیچ نشانی بروز می یابد.

درد مفاصل انگشتان دست

دو نوع اصلی آرتریت روی انگشتان تاثیر می گذارند: استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید. هر دو به مفصل ها آسیب می رسانند، اما علت نهفته ی هر یک متفاوت است. استئوآرتریت در غضروف بین انگشتان رخ می دهد. در نهایت استخوان ها به همدیگر سایش پیدا می کنند و درد شدید و کاهش تحرک به وجود می آید. آرتریت روماتوئید نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به اشتباه به بافت های سالم مفصل حمله ور می شود. التهاب مفصل که به وجود می آید باعث درد می شود و بافت ها را از بین می برد. استئوآرتریت و روماتوئید آرتریت تقریبا در هر مفصلی بروز می کنند، اما هر دو اختلال اغلب روی انگشتان تاثیر می گذارند.

بیشتر بخوانید : صدا کردن مفصل زانو ♥ گرفتگی عضلات پا در خوابلرزش دست و پا

  • سردار ملی

عفونت ریه در نوزادان

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۵۳ ق.ظ

عفونت ریه در نوزادان

عفونت ریه ,عفونت ریه ها,عفونت ریه در سالمندان,عفونت ریه در کودکان,عفونت ریه طب سنتی,عفونت ریه در عکس رادیولوژی,عفونت ریه به انگلیسی,عفونت ریه در افراد مسن,عفونت ریه ویکی پدیا,عفونت ریه در نوزادان,عفونت ریه ها,عفونت های ریه,عفونت های ریوی,عفونت های ریوی

عفونت ریه

توضیحاتی در مورد عفونت ریه

عفونت‌ها چطور سراغتان می‌آید؟ عفونت‌ها به چند طریق وارد بدن می‌شوند، برخی آنها در بافت‌های بدنی وجود دارند اما منتظر فرصت هستند که با ضعف سیستم ایمنی بدن، این فرصت را به‌دست ‌آورند و به طرق مختلف خود را نمایان ‌کنند. اما برخی عفونت‌ها از طریق پوست وارد بدن می‌شوند. به‌عنوان مثال با یک ضربه یا یک خراش از محیط وارد بافت بدن فرد می‌شوند.

علائم عفونت ریه

عفونت ریه همراه با سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می‌شود. از نشانه‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سرفه‌های شدید همراه با مخاطی به‌رنگ سبز یا زرد؛ خس‌خس سینه و تنگی نفس؛ درد و ناراحتی در سینه؛ درجه‌ی تب بالا (بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد)؛ سردرد؛ درد در ماهیچه‌ها؛ خستگی.

درمان عفونت ریه

دکتر داروساز می‌تواند در زمینه‌ی عفونت ریه به شما کمک کند. داروسازان می‌توانند با پیشنهاد داروهای ضدانعقاد، به از بین‌ بردن مخاط موجود در شش‌ها کمک کنند. وقتی خلط از بین برود، سرفه‌ کردن تسهیل خواهد شد. وقتی با سرفه‌ کردن خلط و مخاط از سینه خارج بشود، عفونت ریه بهبود می‌یابد. مثلا اگر علت عفونت شما ویروسی باشد، ویروسی مانند ویروس برونشیت، بعد از چند هفته‌ حال‌تان خوب خواهد شد و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیست. اگر علت عفونت ریه شما میکروبی است، مثلا سینه‌پهلو یا ذات‌الریه کرده‌اید، باید با نظارت پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کنید و دوره‌ی درمان را حتی با وجود بهبودی کامل سپری کنید. یادتان باشد که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط برای درمان عفونت ریه‌ی میکروبی به‌کار می‌آیند. برای درمان عفونت‌های دیگر مانند عفونت ویروسی، برونشیت یا آنفولانزا نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

درمان گیاهی عفونت ریه

بادرنجبویه گیاهی است که می‌توان به‌عنوان یک دمکرده برای پاک‌سازی بدن از میکروب استفاده کرد. این گیاه قادر است اکثر عفونت‌های بدنی را از‌بین ببرد، حتی گاهی اوقات شما خبر ندارید که در بدن‌تان چه می‌گذرد، اما اگر در هوایی آلوده یا در محیطی قرار گرفته بودید که ممکن است میکروب یا ویروس به شما انتقال پیدا کند؛ در این مواقع توصیه می‌شود 40‌گرم بادرنجبویه را به مدت 15‌دقیقه به‌همراه آب جوش بگذارید تا دم بکشد و سپس آن را بنوشید تا عفونت‌های احتمالی از‌بین بروند. برای تاثیرگذاری بهتر این دمنوش توصیه می‌شود روزی سه‌بار در روز به اندازه یک فنجان نوشیده شود.5. اکالیپتوس برای عفونت‌های مجاری تنفسی اولین پیشنهاد یا گیاهی که اکثر افراد از آن یاد می‌کنند، برگ اکالیپتوس است که بیشتر به‌صورت بخور از آن استفاده می‌شود. درصورتی که علاوه بر بخور این برگ‌، توصیه می‌شود هر وقت به مشکل عفونت‌های مجاری تنفسی دچار شدید 50گرم برگ این گیاه را با یک لیتر آب دم کنید و بعد از 10‌دقیقه دم کشیدن روزی سه تا چهار بار به مقدار یک فنجان از این گیاه را بنوشید. خیلی از افراد فکر می‌کنند بخور این گیاه در اولویت است در‌صورتی که اگر سینوزیت یا ریه‌های‌تان چرکی شده‌اند، بهتر است در کنار بخور دم کرده برگ اکالیپتوس را هم فراموش نکنید.

عفونت ریه

هنگامی که نفس می کشید، ریه ها اکسیژن هوا را به جریان خون می رسانند. سلول های بدن برای انجام فعالیت های خود، به اکسیژن نیاز دارند. افرادی که مبتلا به بیماری های ریوی هستند، به سختی نفس می کشند. بیماری های ریوی عبارتند از: آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی، آنفلوانزا، ذات الریه، سل، سرطان ریه و … .

آنتی بیوتیک برای عفونت ریه

یک ریه چرک کرده است که باعث متورم شدن کیسه‌های کوچک هوایی در ریه‌ها می‌شود، در این وضعیت کیسه‌های هوایی انباشته از مایعات و عفونت شده و نخستین چیزی که رخ می‌دهد سرفه‌های همراه با خلط و چرک است، اما تب، لرز و تنگی نفس نیز در پی این علائم بوجود می‌آید. انواع متعددی از باکتری‌، ویروس‌ و قارچ‌ها می‌توانند عامل شروع کننده پنومونی در افراد باشند. بیماری پنومونی را بسته به شدت و علت بیماری می‌توان یک بیماری خفیف، شدید و یا حتی تهدید کننده زندگی در نظر گرفت. عفونت ریه معمولاً در نوزادان، کودکان و افراد مسن‌تر از 65 سال و همچنین افرادی که به مشکلاتی نظیر ضعف سیستم ایمنی بدن دچار هستند، جدی‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود، اما خوشبختانه آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروسی جدید قادر به درمان انواع پنومونی خواهند بود.قوی ترین آنتی بیوتیک ریه : معمولا افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند یا کودکان،نوزادان و افراد بالای ۶۵ سال ، از خطر بیشتری در مبتلا شدن به عفونت ریه هستند ولی خوشبختانه امروه داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک های قوی برای درمان آن وجود دارد که می تواند بسیار موثر باشد. زمانی که پنومونی یک ریه چرک می کند سبب می شود که کیسه های کوچک هوایی که در ریه ها هستند متورم گردند و در چنین حالتی کیسه های هوایی از مایعات و عفونت پر می شوند و اولین چیزی که در این شرایط برای شخص رخ میدهد سرفه های است که همراه با خلط و چرک می باشد ولی پس از آن تب، لرز و تنگی نفس نیز ایجاد می شود.عامل آغاز کننده بنومونی در افراد مختلف است که می توان به عنوان ویروس ها،قارچ ها و باکتری ها اشاره کرد.این بیماری می توان به صورت خفیف یا شدید باشد که به شدت و علت بیماری بستگی داشته است.

برای عفونت ریه چه بخوریم

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، مقدار انرژی دریافتی است. نیاز کالری بیمار مبتلا به عفونت ریه به‌دلیل تب و افزایش متابولیسم بیشتر می‌شود. از طرفی به‌دلیل کاهش اشتها، دریافت غذایی‌اش کم می‌شود، بنابراین بیمار در فاز حاد بیماری باید برای تامین کالری مورد نیازش از مواد کم‌حجم و پرکالری استفاده کند. خیلی از سوپ‌های خانگی این ویژگی را دارند و با اینکه رقیق هستند، کالری‌شان با سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و مواد پروتئینی مانند گوشت و طعم‌دهنده‌هایی مانند خامه افزایش می‌یابد. این سوپ‌ها نیازی به جویدن ندارند و می‌توان آنها را به دفعات به بیمار داد. مصرف مایعات نیز برای این بیماران ضروری است زیرا به‌دلیل تب و تند شدن تنفس بخش زیادی از آب بدن دفع می‌شود و جایگزینی آن بسیار مهم است. از طرفی، این بیماران به‌دلیل ترشحات عفونی و غلیظ تنفسی در تنفس مشکل پیدا می‌کنند و برای دفع این ترشحات از طریق سرفه باید مایعات کافی مصرف کنند. بهترین منبع برای تامین مایعات بدن آب است. اگر بیمار نتواند طعم و دمای آب را تحمل کند، می‌تواند از چای کمرنگ و شیر هم استفاده کند. البته شیر را می‌توان با طعم‌دهنده‌هایی مانند عسل مصرف کرد.

نشانه های عفونت ریه

 دستگاه تنفسی به دو بخش تقسیم می شود: فوقانی و تحتانی. اگر عفونت در هر کدام از این دو بخش رخ دهد، به نام همان بخش خوانده می شود. دستگاه تنفسی فوقانی شامل بینی، حلق، حنجره و نای می باشد. دستگاه تنفسی تحتانی شامل ریه ها و اجزای آنهاست. ریه تشکیل شده از برونش، برونشیول ها و آلوئول ها.آسپیراسیون ریوی (یا به اختصار آسپیراسیون) بمعنی ورود هرنوع مایع، ترشحات مانند بزاق دهان، خلط و جسم صُلب توسط دم ریوی به درون مجرای تنفسی تعریف می گردد. این مواد می توانند شامل شیر مادر درهنگام تغذیه نوزاد، استفراغ در فرد بیهوش، آب در فرد غرق شده و یا یک شیء کوچک (مثل دانه عدس) باشند که به درون سیستم تنفسی مکیده شوند. آسپیراسیون بخودی خود خطر مرگ را بدنبال ندارد بلکه پیامد آن در درجه اول خفگی ناشی از نبود و یا کمبود اکسیژن (هیپوکسی) و در درجه دوم عفونتهای ریوی(پنومونی) تهدید کننده است.

درمان عفونت ریه در کودکان

اگر شما مطمئن نیستید که کودک شما از یک سرماخوردگی ساده رنج می برد یا از عفونت سینه، پس با دکترتان مشورت کنید، اگر علائم سرماخوردگی یا سرفه پایدار ماندند، احتمالا کودک از یک عفونت سینه شدید یا ورم نایژه رنج می برد، در بیشتر موارد، علائم ورم نایژه با گذشت زمان بهتر می شوند، هر چند که اگه شما پی بردید که کودک شما بیش از حد معمولی درد می کشد، با دکترتان مشورت کنید، اگر فهمیدید که کودک شما علائم زیر را دارد سریعا و بدون درنگ با دکترتان تماس بگیرید: • اشتهای کودک به شدت کاهش می یابد وکمتر از نصف مصرف معمولی غذا و شیر در طول ۴۸ می خورد • کودک نشانه های از دفع زیاد آب را نشان می دهد(مانند عرق کردن شدید) • خواب آلودگی و بی حالی هنگام عفونت سینه در کودکان دیده می شود. • خشکی مداوم در سرفه مرطوب گونه های شدید ورم نایژه می تواند باعث بروز مشکل در تنفس شود، مراقب این علائم تنفسی باشید و اگر این علائم را دارد بلافاصله او را به بیمارستان ببرید: • کودک به سختی نفس می کشد • سوراخ های بینی کودک بزرگ شده بود • اگر ناخن های کودک آبی شدند به علت کمبود اکسیژن • اگر کودک سریع تر از ۶۰ بار در دقیقه نفس می کشد • اگر تنفس کودک قطع می شود یا نفس های عمیق و سخت می کشد

عفونت ریه ها

به التهاب بافت ریه که یک یا دو طرف قفسه سینه را درگیر می کند و معمولا در اثر عفونت ایجاد می شود، پنومونی یا عفونت ریه گفته می شود. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن، خطرناک است. ریه ممکن است در اثر ارگانیسمهای مختلفی شامل ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها ایجاد شود. علاوه بر عفونت ها، ممکن است در اثر استنشاق مواد شیمیایی مانند بخارهای سمی نیز التهاب ریه ایجاد شود. در موارد نادری ممکن است التهاب ریه در اثر استشاق مواد حساسیت زا ایجاد شود. ممکن است مواجهه با موادی که در محیط کار یا محیطهای دیگر وجود دارند باعث ایجاد التهاب در بافت ریه شود. مثلا در برخی کشاورزان در اثر تنفس گرد و غبار غلات کپک زده ممکن است التهاب ریه روی دهد. عفونت ریه بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می کند و هرساله برخی از این افراد می میرند. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن خطرناک است. علت ایجاد عفونت ریه در نیمی از موارد باکتریها هستند. در بیشتر موارد نوعی استرپتوکوک مسئول عفونت باکتریایی ریه است.

عفونت ریه در سالمندان

بیماری های دوران سالمندی متفاوت تر و متنوع تر از دوران جوانی است و یکی از بیماری هایی که در سالمندان نسبتا رایج است، بیماری های ریوی در سنین بالاست. از سوی دیگر و از آنجا که این روزها زیاد صحبت از تزریق واکسن آنفلوآنزا می شود، بی مناسبت ندیدم که به انواع شایع بیماری های ریوی در سالمندان اشاره کنم و یادآور شوم که یکی از راه های کم کردن شانس ابتلا به این بیماری ها، تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا است.√ کم تحرکی: دراز کشیدن زیاد و بی تحرکی، باعث می شود ترشحات در ریه تجمع پیدا کند و این مسئله باعث بالا رفتن شانس عفونت دستگاه تنفس می شود. √ سیگار: سالمندانی که سیگار می کشند، بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به عفونت های ریوی هستند. √ دمانس یا آلزایمر: در این افراد سطح هوشیاری پایین است. ممکن است داروهای خواب آور هم برای بیمار تجویز شود، در نتیجه اختلال در بلع در بیماران مشاهده می شود که احتمال برگشت محتویات حلق و دهان آغشته به میکروب را به مجاری ریوی بالا می برد. √ مصرف برخی از داروها: از داروهایی استفاده می کنند که باعث خشکی دهان و بزاق می شود. بعضی از داروها مانند داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی با کاهش ترشح بزاق و توقف ویروس ها در مجاری تنفسی، زمینه را برای ابتلا به عفونت های ریوی مهیا می کنند.

عفونت ریه در کودکان

عفونت های سینه معمولاً به دلیل باکتری یا ویروس ها اتفاق می افتند، التهاب ریه به علت میکروب های گیاهی و ورم نایژه به خاطر یک ویروس اتفاق می افتد. بعضی اوقات، عفونت های قارچی ممکن است به عفونت های سینه منجر شود. عفونت سینه همواره می تواند خود را به شکل التهاب ریه یا ورم نایژه نشان دهد، التهاب ریه بر روی کیسه های هوا زمانی که ورم نایژه غشای مخاطی لوله های نایژه را ملتهب می کند، تاثیر می گذارد.عفونت سینه در کودکان معمولاً با سرماخوردگی شروع می شوند که به تدریج به سرماخورگی هاد و سرفه تبدیل می شود. نشانه های اصلی عفونت سینه در کودکان شامل: گرفتگی یا آب ریزش بینی، تب، کاهش اشتها و سرفه خشک می باشد که بعد از گذشت چند روز علائم بدتر می شوند و ممکن است منجر به سرفه مداوم، مشکل در تنفس، افزایش ضربان قلب و بی حسی کامل شود. بنابراین چنانچه کودک دچار علایمی همچون نشانه هایی از دفع زیاد آب مانند عرق کردن شدید، خواب آلودگی و بی حالی و خشکی مداوم در سرفه مرطوب شد، باید بلافاصله نزد پزشک مراجعه کرد. گونه های شدید ورم نایژه می تواند باعث بروز مشکل در تنفس شود، از این رو اگر کودک به سختی نفس می کشد، سوراخ های بینی کودک بزرگ شده، ناخن های کودک به علت کمبود اکسیژن آبی شدند، کودک سریع تر از ۶۰ بار در دقیقه نفس می کشد و یا نفس های عمیق و سخت می کشد، بلافاصله کودک را به بیمارستان برسانید. اگر مطمئن نیستید که کودک شما از یک سرماخوردگی ساده رنج می برد یا از عفونت سینه، با دکتر مشورت کنید. اگر علائم سرماخوردگی یا سرفه پایدار ماند، احتمالاً کودک از یک عفونت سینه شدید یا ورم نایژه رنج می برد، البته در بیشتر موارد، علائم ورم نایژه با گذشت زمان بهتر می شود.

عفونت ریه در افراد مسن

سالمندان بیشتر از جوانان در معرض خطر عفونت های ریوی هستند و مهم ترین دلیل آن هم ضعف سیستم ایمنی در افراد پس از میانسالی است. به طور طبیعی انسان ها بعد از 50 سالگی دچار ضعف سیستم ایمنی می شوند و هر چه سن افزایش می یابد عوارض این ضعف با شدت بیشتری نمایان می شود.یکی از عوارضی که ضعف سیستم ایمنی روی بدن دارد، افزایش احتمال ابتلا به عفونت در سالمندی است. البته عفونت های ریوی در هر سنی خطرناک هستند ولی در سالمندان این خطر بیشتر است. عفونت ریوی همچنان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر افراد میانسال است. بنابراین بهترین راه برای کاهش مرگ و میر سالمندان در اثر بیماری، شناخت مواردی است که احتمال عفونت ریه را در سالمندان بالا می برد تا با جلوگیری از آنها بتوان احتمال را به حداقل رساند.

عفونت ریه طب سنتی

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت افزود: استفاده از دم‌نوش‌هایی مانند دم‌نوش آویشن، سیاوشان، بابونه جزء دمنوش‌هایی است که به عنوان آنتی بیوتیک خوب برای درمان عفونت‌های ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. خدادوست با تأکید بر اینکه برای درمان بیماری در کنار طب رایج باید از ظرفیت‌های طب سنتی هم استفاده شود گفت: بخور بابونه، آویشن، اسطوخودوس به پاکسازی ریه کمک می‌کند که لازم است بیمار قبل از اجرای توصیه‌های طب سنتی حتماً با پزشک خود مشورت کند.

بیشتر بخوانید : سرطان ریه درمان دارد؟ ♥ ذات الریه در کودکان ♥ آبسه ریه در کودکان ♥ عفونت قارچی واژن در کودکان ♥ عفونت ادراری در کودکان دختر

  • سردار ملی

گوشت کبک انجیر چیست

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۴۳ ق.ظ

گوشت کبک انجیر چیست

گوشت کبک ,گوشت کبک قیمت,گوشت کبک چه خاصیتی دارد,گوشت کبک برای زن باردار,گوشت کبک چه خواصی دارد,گوشت کبک در بارداری,گوشت کبک انجیر,گوشت کبک برای کودکان,گوشت کبکنجیر چیست,گوشت کبکنجیر,قیمت گوشت کبک در بازار,قیمت گوشت کبک 94,قیمت گوشت کبک 95

گوشت کبک

توضیحاتی در مورد گوشت کبک

کبک از خانواده ی ماکیان با خصوصیات پرندگان وحشی شکاری است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده در مقایسه با دیگر پرندگان 5 تا 10 درصد بیشتر است و انواع اسید آمینه ی ضروری در آن به وفور یافت می ‌شود. به همین دلیل است که در اغلب نقاط دنیا پزشکان برای بیماری‌ هایی چون ضعف اعصاب، ناراحتی‌ های روانی و بی‌ خوابی مصرف این گوشت را توصیه می ‌کنند. این گوشت به دلیل چربی و کلسترول بسیار پایین از بروز بیماری‌ های قلبی ـ عروقی پیشگیری کرده و به دلیل غنی بودن از پتاسیم، مصرف به اندازه‌ ی آن برای افراد با فشار خون بالا مانعی ندارد.

گوشت کبک قیمت

کبک منجمد بسته بندی ( بسته 1000 گرمی ) 295000 1- اطلاعات و مشخصات برچسب مشخصات شامل: تاریخ تولید و انقضاء، شرایط نگهداری، کد پروانه بهداشتی، بهره برداری به صورت چاپ شده بر روی هر بسته چسبانیده شود. 2- بسته بندی ها فاقد هر گونه خونابه و آب باشد. 3- وزن ظرف، استرچ فیلم و برچسب حداکثر از 30 گرم نباید بیشتر باشد. 2 کبک منجمد بسته بندی (بسته 800 گرمی) 240000 1- اطلاعات و مشخصات برچسب مشخصات شامل: تاریخ تولید و انقضاء، شرایط نگهداری، کد پروانه بهداشتی بهره برداری بصورت چاپ شده بر روی هر بسته چسبانیده شود. 2- بسته بندی ها فاقد هر گونه خونابه و آب گرم باشد. 3- وزن ظرف، استرچ فیلم و برچسب، حداکثر از 30 گرم نباید بیشتر باشد. 3 کبک منجمد بسته بندی در ظروف یکبار مصرف (بسته 500 گرمی ) 150000 1- اطلاعات و مشخصات برچسب مشخصات شامل: تاریخ تولید و انقضاء، شرایط نگهداری، کد پروانه بهداشتی بهره برداری بصورت چاپ شده بر روی هر بسته چسبانیده شود. 2- بسته بندی ها فاقد هر گونه خونابه و آب گرم باشد. 3- وزن ظرف، استرچ فیلم و برچسب، حداکثر از 30 گرم نباید بیشتر باشد. 4 کبک کامل تازه ، بسته بندی بشقابی (وکیوم/سینی / بشقاب یکبار مصرف) (بسته 1000 گرمی) 285000 1-اطلاعات و مشخصات شامل : تاریخ تولید و انقضا ء .شرایط نگهداری .کد پروانه بهداشتی بهره برداری بصورت چاپ شده.بر روی هر بسته چسبانیده شود.2-بسته بندی ها فاقد هر گونه خونابه و آب باشد.3-وزن ظرف .استرچ فیلم و برچسب .حداکثر از 30 گرم نباید بیشتر باشد. 5 کبک کامل تازه .بسته بندی بشقابی (وکیوم/سینی/ بشقاب یکبار مصرف) (بسته 500 گرمی) 145000 1- اطلاعات و مشخصات بر چسب مشخصات شامل: تاریخ تولید و انقضا .شرایط نگهداری . کد پروانه بهداشتی بهره برداری بصورت چاپ شده.بر روی هر بسته چسبانیده شود.2- بسته بندی ها فاقد هر گونه خونابه و آب باشد. 3- وزن ظرف . استرچ فیلم. و برچسب .حداکثر از 30 گرم نباید بیشتر باشد.

خواص گوشت کبک

گوشت کبک می ‌تواند نیاز بدن به فسفر، منیزیم، آهن و گوگرد را تامین کند و به تقویت حافظه و قوای جنسی بیفزاید و ضعف عمومی بدن را هم برطرف سازد. در هر صد گرم گوشت کبک 5/24 گرم آلبومین، 4/1 گرم چربی و حدود 1 تا 5/1 گرم مواد معدنی وجود دارد. وجود مقدار زیادی از مواد معدنی در گوشت کبک نشان دهنده ی ارزش حیاتی آن است. املاح معدنی موجود در گوشت کبک به خوبی جذب بدن می شود و به همین جهت در این زمینه مواد مورد نیاز بدن را در دسترس سلول قرار می دهد. گوشت کبک برای همه ی افراد اعم از کودک و سالمند، غذایی سالم و سلامت بخش است. گوشت کبک کمتر تولید اسید اوریک می کند، فعالیت کلیه را افزون می سازد و به دفع سموم بدن یاری فراوان می رساند. با توجه به این ویژگی ها برای همه ی افراد و در مورد همه ی بیماری ها، غذایی خوب و موثر است.

گوشت کبکنجیر

جگر خام این پرنده برای بیماران صرعی و زهره او برای تقویت چشم مفید است که آن را با قدری روغن زیتون رقیق کرده و در چشم می چکانندکه چشم را بسیار شفاف و قوی می سازد. افرادی که حافظه آنها رو به نقصان می رود چنانچه زهره کبک را با روغن زیتون مخلوط نموده و ماهی یک بار در بینی خود بکشند حافظه آنان را تقویت نموده و فراموشی را از آنان زایل می سازد. افراد لاغر اگر لاغریشان از انگل یا بیماری خاصی نباشد چنانچه بیضه کبک را کباب کرده و مقداری کندر پودر شدهبر آن بپاشند و بخورند و هر چند روز یکبار این عمل را ادامه دهند بدن آنان چاق و فربه می شود.

طرز پخت گوشت کبک

گوشت کبک جوان ، نرم و لطیف بوده و به سرعت پخته می شود برخلاف قرقاول ( که ضرورتا بعد از ذبح می بایستی چند روز با پر داخل یخجال نگه داری شود ) بهتر است کبک با فاصله کوتاهی بعد از شکار یا ذبح مورد استفاده قرار گیرد. گوشت کبک گرم و خشک بوده و خواص فراوان دارد در ضمن سریع الهضم می باشد. جهت تقویت قوای جنسی و برطرف نمودن ضعف عمومی بدن و پرورش قوای فکری و تقویت جگر و طحال و دستگاه گوارش می توان از گوشت این پرنده استفاده نمود. اطبا سنتی به افرادی که به یرقان های سرد مزاج مبتلا بوده اند دستور می داده اند که یک مثقال از مغز سر کبک را با نیم مثقال صندل ساییده شده مخلوط و ناشتا میل نمایند و چند روز این عمل را ادامه دهند.

خواص گوشت کبک برای زن باردار

( امام موسی کاظم علیه السلام می فرمایند: گوشت کبک ساق را محکم می کند و تب را می برد )

خواص گوشت کبک برای کودکان

ویژگی های گوشت کبک پروتئین های حیوانی مانند گوشت دام و طیور به دلیل داشتن مقادیر بالای عناصر کلسیم و فسفر، ویتامین های B کمپلکس، اسیدهای آمینه ضروری متیونین و لیزین و تعادل مناسب اسیدهای آمینه ضروری در مقایسه با منابع پروتئین گیاهی مانند سویا، ذرت و… ارزش بیولوژیکی بالاتری دارند.

گوشت کبک برای زنان باردار

برخلاف تصور بسیاری افراد، خواص گوشت کبک پرورشی کمتر از نوع وحشی آن نمی باشد زیرا همان طور که اشاره شد در تغذیه این پرنده از مواد کاملا طبیعی استفاده می شود بنابراین گوشت حاصل، طعم و بوی طبیعی خود را حفظ می کند.

گوشت کبک چه خواصی دارد

گوشت کبک به علت پروتئین بالا و درصد چربی پائین مصارف فراوانی داشته و برای درمان بعضی از بیماریها مانند ضعف اعصاب . ناراحتی های روانی و بیخوابی موثر است . در افراد مسن موجد قوای از دست رفته جوانی است . 72 درصد وزن کبک قابل استفاده بوده که در مرغ 55 درصد میباشد. 20 درصد وزن کل بدن کبک را عضله تشکیل می دهد و درصد پروتئین و ماده خشک در عضله ران 80 درصد است در صورتی که در مرغ این رقم 65 درصد می باشد . طعم مطبوع انواع گوشت عمدتاً به دلیل وجود ماده‌ای است بنام گلیکوژن که در سلولهای ماهیچه‌ای وجود دارد. هر قدر که ماهیچه در طول حیات خود فعال‌تر باشد گوشت آن نیز لذیزتر است( مانند ران مرغ، دم ماهی، ران حیوانات شکاری و گوسفند و همچنین سینه پرندگان وحشی)

گوشت کبک برای کودکان

به دلیل سریع الهضم بودن تخم کبک، از آن برای برطرف نمودن ضعف عمومی بدن، پرورش قوای فکری، تقویت قوای جنسی و تقویت دستگاه گوارش استفاده می شود. تخم کبک برای کودکان، مادران باردار و شیرده، افراد مسن و کسانی که نیاز به پروتئین با جذب بالا دارند بسیار مفید می باشد

گوشت کبک پرورشی

در دنیا گونه های متعددی از کبک وجود دارد که معروف ترین آن ها عبارت هستند از: کبک چوکر(Alectoris Chukar)، کبک صخره ای(Alectoris graeca) و کبک پا قرمز اروپایی(Alectoris rufa). البته همه ی کبک ها پا قرمز هستند. گونه های موجود در کشور ما بیشتر از نوع چوکر(Chukar) می باشند. از دیرباز در بسیار ی از کشورها پرورش و نگهداری پرندگانی از قبیل قرقاول، بوقلمون و کبک، علاوه بر پرورش مرغ جهت تامین گوشت مصرفی انسان به ویژه جهت سلیقه های خاص متداول بوده است. در پاره ای از کشورها نیز پرورش متراکم تعدادی از پرندگان وحشی نظیر کبک متداول شده است.صنعت تولید و تکثیر و پرورش کبک در ایران حدود سه سال است که توسط تعداد انگشت شماری از دوستداران شکار و طبیعت آغاز شده و دوستان پرورش دهنده موفق به تولید و تکثیر کبک ایرانی نیز گشته اند و تجارب خوبی در این زمینه کسب کرده اند. در حال حاضر مزارعی در استان های فارس، کرمان، سمنان، گلستان و اصفهان به این فعالیت مشغول می باشند.

گوشت کبک برای زن شیرده

گوشت کبک گرم و خشک بوده و خواص فراوان دارد . گوشت این پرنده زود هضم بوده و دارای خاصیت های زیر است : 1- ضعف عمومی را بر طرف نموده . 2- قوای جنسی را تقویت می کند . 3- قوای فکری را پرورش می دهد . 4- باعث تقویت جگر ، طحال و دستگاه گوارشی می شود . 5- مغز سر کبک به صورت سنتی با مخلوط صندل برای برطرف شدن یرقان های سرد استفاده می شود . 6- جگر خام این پرنده برای درمان بیماران صرعی مؤثر است . 7- زهره این پرنده چشم را تقویت می نماید (‌ زهره را با روغن زیتون رقیق نموده و در چشم بچکانید )‌. 8- زهره کبک که با روغن زیتون رقیق شده در تقویت حافظه بسیار مؤثر است . 9- افراد لاغر را چاق می نماید .

گوشت کبک

فعالیت و جنب و جوش حیوانات به طور کلی باعث افزایش میزان ذخیره گلیکوژن ماهیچه‌ها و در نتیجه بهبود کیفیت آن است. به طوری که حیوانات وحشی اعم از نشخوار کنندگان (آهو، گوزن، بزکوهی و غیره ) و یا پرندگان مانند قرقاول، کبک، تیهو، دراج و بلدرچین همگی به دلیل فوق دارای گوشتی فوق‌العاده لذیذ بوده و قسمتهایی از بدن آنها بسیار خوش طعم و لذیذ می‌باشد. بنابراین چنانچه پرنده‌ای از خانواده حیوانات شکاری بوده یعنی از نژاد وحشی باشد و در محیطی مشابه طبیعت خود پرورش یابد دارای خواص فوق‌الذکر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : گوشت شتر برای زنان باردار ♥ گوشت بلدرچین برای کودکان ♥ گوشت سفید و قرمز ♥ گوشت قرمز در بارداری

  • سردار ملی

سرفه های آلرژیک در کودکان

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۴۱ ق.ظ

سرفه های آلرژیک در کودکان

سرفه های آلرژیک ,سرفه های آلرژیک در کودکان,سرفه های آلرژیک مزمن,سرفه های آلرژیک در بارداری,سرفه های آلرژیک کودکان,سرفه های آلرژیک کودک,سرفه های آلرژیک نوزاد,سرفه های آلرژی,درمان سرفه های آلرژیک در طب سنتی,درمان سرفه های آلرژیک کودکان,سرفه های حساسیتی در کودکان

سرفه های آلرژیک

توضیحاتی در مورد سرفه های آلرژیک

سرفه عکس العمل بدن در برابر تحریک مخاط بینی، گلو، حنجره و ریه است و یک مکانیسم دفاعی طبیعی محسوب می شود. اکثر سرفه ها – بر اساس علت آن – در گروه سرفه های آلرژیک (سرفه به دلیل وجود یک عامل حساسیت زا) یا در گروه سرفه های ناشی از عفونت قرار می گیرندهوای خشک باعث خارش گلو و ایجاد سرفه خشک می شود، لذا بوسیله یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب نگه دارید. هوای گرم و مرطوب، خلط را نرم کرده و راه های تنفسی را باز می کند. اگر کمی هم قطره اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه کنید، خلط ها را سریع تر از بین می برد، زیرا ریه ها را تحریک کرده و راه های بینی را پاک می کند. البته دستگاه بخور را باید به طور منظم تمیز کنید، در غیر این صورت بیشتر مضر است تا مفید. زیرا باکتری ها و قارچ می توانند در داخل دستگاه تولید و تکثیر شده و از طریق هوا وارد سیستم تنفسی شما شوند و سبب بروز مشکلات دیگری شوند. اگر دستگاه بخور ندارید، روی سرتان یک حوله بیندازید و صورت خود را بر روی یک بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. چند دقیقه به آرامی زیر حوله نفس بکشید (در اصطلاح بخور دهید). چند بار در روز این کار را تکرار کنید. این روش برای سرفه های ناشی از سرماخوردگی، حساسیت و آسم مفید است.

درمان سرفه های آلرژیک در طب سنتی

آویشن از گیاهان پرمصرف در درمان سرفه است. آویشن باعث باز شدن مجاری تنفسی و هوایی شده و خواص ضد انقباضی و ضد میکروبی دارد. از آویشن، فرآورده‌های دارویی مختلفی ساخته شده که سازمان نظارت بر امور داروی وزارت بهداشت هم آن‌ها را تایید کرده است. از آن جمله می‌توان شربت‌های توسیان، تیمیان، تیمکس، تیم‌آربا، برونکوباریج و برونکوتیدی را نام برد. برای استفاده از آن چند گرم پودر خشک‌شده گیاه را داخل یک لیوان آب‌جوش بریزید و 20 دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف و میل کنید. دم‌کرده یا جوشانده آویشن را می‌توانید با عسل و لیمو نیز مصرف کنید.

سرفه های آلرژیک کودکان

واکنش سیستم دفاعی بدن در مقابل عناصر خارجی را آلرژی (حساسیت) می گویند. هنگامی که کودک در تماس با مواد حساسیت‌زا قرار می گیرد – به آن دست می زند، تنفس می کند، می خورد یا حتی به او تزریق می شود – بدن او به اشتباه این مواد را دشمن فرض می کنند و در برابر آن گارد دفاعی می گیرد و برای مبارزه با آن هیستامین تولید می کند.

درمان گیاهی سرفه های آلرژیک

در طب سنتی استفاده از چهارگل (گل پنیرک، گل بنفشه، گل ختمی، گل نیلوفر یا گل نسترن) و چهارتخمه (قدومه، اسفرزه، بارهنگ، سه‌پستان و تخم مرو) در درمان سرفه رایج است. این ترکیبات گیاهی یک داروی عمومی به حساب می‌آیند که سردی و گرمی را باهم پوشش می‌دهند و توصیه می‌شود هر دو ساعت یکبار توسط بیمار مصرف شود. استفاده از بخور چهارگل هرشب به مدت پنج دقیقه باعث می‌شود تا ریه‌ها کاملا گرم و مرطوب شود.

سرفه های آلرژیک در بارداری

زنانی که از آلرژی رنج می برند، اغلب در بارداری سرفه می کنند. هنگامی که یک ماده آلرژی زا وارد مجرای تنفسی می شود باعث مشکلات تنفسی و سرفه می شود.

علایم سرفه های آلرژیک

از آنجا که نشانه های حساسیت بینی بسیار شبیه سرماخوردگی است – آبریزش بینی، آب چشم، سرفه، پر شدن بینی و عطسه – تشخیص آنها از یکدیگر کمی دشوار است. اما آلرژی علایم دیگری نیز دارد. برای کشف آن بای سوال های زیر را از خود بپرسید: • آیا کودک همیشه سرما خورده است؟ سرماخوردگی فقط یک هفته تا ده روز ادامه دارد اما آلرژی این گونه نیست. • آیا بینی کودک شما پر است یا آبریزش دارد؟ • آیا کودک همیشه در حال پاک کردن یا بالا کشیدن بینی خود است؟ • آیا مخاط بینی او شفاف و آبکی است؟ (برعکس سبز و غلیظ بودن) • آیا زیاد عطسه می کند؟ • آیا چشمانش قرمز و آبدار است و خارش دارد؟ • آیا زیر چشمانش تیره، بنفش یا آبی است؟ – چیزی که پزشکان آن را نشانه های آلرژی می دانند. • آیا از طریق دهان نفس می کشد؟ • آیا همیشه سرفه های خشک دارد؟ • آیا پوست او لکه های قرمزی دارد که می خارند؟ اگر پاسخ شما به یک یا چند پرسش بالا بله است، باید بدانید فرزندتان به چیزی در اطراف خود حساسیت دارد. حساسیت بینی در کودکان می تواند به بیماری هایی همچون عفونت بینی، آسم و عفونت سینوس ها تبدیل شود.

درمان سرفه های آلرژیک در بارداری

خانم های باردار باید توجه داشته باشند که در یک بارداری طبیعی، تنگی نفس و خس خس سینه یک علامت عادی نیست بنابراین با مشاهده آن باید حتما پزشک را در جریان بگذارید تا بررسی های لازم انجام شود تا اگر آسم تازه بروز کرده باشد با تشخیص به موقع، درمان لازم صورت بگیرد. اگر خانم باردار شب هنگام یا نزدیک صبح دچار سرفه شود یا هنگام تنفس به خصوص هنگام بازدم دچار خس خس سینه شود یا احساس تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه داشته باشد باید این علایم را جدی بگیرد زیرا این علایم می تواند نشانه شروع آسم باشد و باید به موقع کنترل شود. تنگی نفس علامت مشترک بیماری های ریوی و بیماری های قلبی است. در افرادی که این علامت را دارند لازم است وضعیت قلب و ریه بررسی شود. لازم به ذکر است در بارداری برگشت اسید معده نیز می تواند باعث تشدید علایم آسم شود که باید با تجویز داروی آنتی اسید کنترل شود. اگر آسم و آلرژی در خانم های باردار تحت کنترل باشد می توانند زایمان طبیعی داشته باشند. البته حین زایمان باید داروهایشان را استفاده کنند، اما به طور کلی درباره نوع زایمان باید براساس معیارهایی که در مامایی وجود دارد تصمیم گیری شود.»

درمان سرفه های آلرژیک در کودکان

گل ختمی که گیاهی با طبع سرد است اثرات ضدالتهابی و ضدسرفه قوی دارد و مصرف جوشانده گل ختمی نیز به دلیل داشتن ترکیبات نرم‌کننده می‌تواند برای درمان سرفه‌های خشک و مزمن مفید باشد و دارای اثرات خلط‌آور خوبی است. استفاده از تمامی رنگ‌های گیاه ختمی در فصول مختلف برای پیشگیری و یا بهبود سرفه‌های خشک بسیار موثر است اما گفته می‌شود رنگ سفید آن به همراه چای معجزه می‌کند. امروزه، شما می‌توانید ریشه گل ختمی را در چای و یا به شکل کپسول دریافت کنید هر چند برای کودکان توصیه نمی‌شود.

علائم سرفه های آلرژیک

آلرژی یا سینوزیت می‌تواند باعث سرفه دائمی، و همچنین خارش گلو، آبریزش بینی، آبریزش چشم‌ها، گلو درد و راش شود. با پزشک کودک در مورد آزمایش‌های آلرژی صحبت کنید تا دریابید که کدام آلرژن باعث مشکل می‌شود و در مورد چگونگی اجتناب از این آلرژن نیز سوال کنید. آلرژن‌ها می‌توانند شامل غذا، گرده، پرز حیوانات خانگی و گرد و غبار باشند. پزشک همچنین ممکن است داروهای آلرژی یا تزریقات آلرژی را توصیه کند.

عوارض سرفه های آلرژیک

سرفه یک اقدام رفلاکس وخیم است که برای افزایش تسویه مجراهای هوایی فوقانی طراحی شده است. موادی که (به همراه سرفه) بالا آورده می‌شوند ممکن است ناشی از عارضه‌های زیادی باشند، از عفونت ریه و سینوس گرفته تا استنشاق تصادفی جسم خارجی. سرفه همچنین ممکن است نشانه‌ای از عملکرد ریه در معرض خطر یا عارضه‌های نادر رفلاکس (به عنوان مثال ناهنجاری‌های تشریحی) باشد. همه کودکان گاهی سرفه می‌کنند، اما سرفه عود کننده، دشواری تنفس با سرفه و بالا آوردن چرک یا مواد خونی همراه با سرفه نیاز به یک ارزیابی کامل و بموقع دارد. سرفه “مرطوب” یا “مخاطی” از سرفه “خشک” یا “خراشیدگی” یا “سرفه پارس مانند” (“مانند صدای خوک آبی”) متفاوت به نظر می‌رسد. اغلب پزشکان نشانه‌های سرفه را به عنوان “حاد”، سرفه‌هایی که کمتر از 4 هفته ادامه دارند در مقابل “مزمن” سرفه‌هایی که بیش از چهار هفته ادامه دارند، طبقه‌بندی می‌کنند.

سرفه های آلرژیک در کودک

بدن کوچک کودک می‌تواند صدای بزرگی را هنگام سرفه ایجاد کند. برای کمک به کودک به منظور مقابله کردن با سرفه، از دلایل و درمان‌هایی که می‌توانید در خانه انجام دهید مطلع شوید. اگر سرفه فرزند شما بعد از حدود یک هفته بهبود نیافته باشد، و البته اگر به نظر می‌رسد فرزندتان در نفس کشیدن مشکل جدی دارد، بلافاصله به متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک پس از ارزیابی کامل وضعیت کودک و بر اساس علت سرفه، بهترین درمان را توصیه می‌کند.

سرفه چیست

سرفه خروج سریع هوای بازدمی بر اثر انقباض عضلات تنفسی است. در واقع سرفه نوعی واکنش دفاعی بدن (رفلکس) به مواد محرک تنفسی یا آلودگی هوا یا برای دفع ترشحات در هنگام بیماری است. سرفه به دو نوع تر و خشک تقسیم می‌شود؛ در سرفه تر در آب دهان خلط چرکی دیده می‌شود ولی در سرفه خشک این طور نیست. بسیاری سرفه را نگهبان ریه می‌دانند، یک بازدم انفجاری و مکانیزمی حفاظتی که برای پاک کردن ریه‌ها از ترشحات و اجسام خارجی ایجاد می‌شود.

علت سرفه

سرفه به تمیز نگه داشتن گلو از خلط و دیگر مواد محرک کمک می‌کند. با این حال، سرفه مداوم می‌تواند علامتی از وجود یک شرایط جسمانی خاص در بدن باشد. یک دوره کوتاه مدت سرفه که دو تا سه هفته طول بکشد و شروع سریع و کم شدن تدریجی دارد، می‌تواند نشانه‌ای از یک سرماخوردگی، آنفولانزا و یا عفونت سینوس باشد. حملات سرفه که سه هفته یا بیشتر طول بکشد، ممکن است نشانه‌ای از آلرژی یا یک بیماری زمینه‌ای دیگر باشد. اگر شما بلافاصله بعد از قرار گرفتن در یک محیط و یا فصل خاص سرفه داشتید احتمالا سرفه شما ناشی از آلرژی است. در آلرژی مواد حساسیت‌زا باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و در واکنش با آن مواد شیمیایی به نام هیستامین آزاد می‌نماید و در نتیجه سرفه ایجاد می‌شود. برخی علل دیگر سرفه عبارتند از: عفونت، رفلاکس معده‌، آلودگی هوا، سینوزیت، جسم خارجی، علل روانی.

سرفه و عسل

مطالعات نشان داده است عسل در کمک به تسکین سرفه حتی از از داروهای حاوی دکسترومتورفان (یک سرکوب کننده سرفه است) موثرتر می‌باشد. از آنجا که عسل نرم کننده و تسکین دهنده است و آب لیمو می‌تواند به درمان احتقان کمک کند، فقط کافی است مقداری چای در یک لیوان بریزید و به مقدار دلخواه، عسل بهاره و آبلیموی اصل را در آن حل کنید. این نوشیدنی می‌تواند در رها شدن از سرفه‌های مزمن و شدید به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید : سیاه سرفه چیستدرمان گیاهی سرفه ♥ سرماخوردگی در بارداری ♥ سرماخوردگی کودکان درمان گیاهی ♥ آنفولانزا چیست


  • سردار ملی

درد قولنج از چیست

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶ ق.ظ

درد قولنج از چیست

درد قولنج ,درد قولنج پشت,درد قولنج در بارداری,درد قولنجی روده,درد قولنجی معده,درد قولنجی معده چیست؟,درد قولنج معده,درد قولنج کمر,درد قولنج گردن,درد قولنج چگونه است,درمان درد قولنج پشت,علت درد قولنج پشت,علت درد قولنج در بارداری,درد قولنج روده,درد قولنجی معده چیست

درد قولنج

توضیحاتی در مورد درد قولنج

آیا قولنج شکم نشانه سرطان روده است؟آیا گرفتگی یا قولنج معده، نفخ، گاستریت و درد شکمی می تواند از علائم سرطان کولون باشد؟ پاسخ این پرسش که آیا قولنج شکمی از علائم سرطان کولون است یا نه، هم سخت است و هم مهم. معلوم شده است بیشتر افرادی که علائم سرطان کولون را دارند، سرطان کولون ندارند! به عبارتی دیگر، تاخیر و فاصله خاصی میان زمانی که شخص متوجه علائم می شود و زمانی که واقعا این بیماری تشخیص داده می شود وجود دارد. این تاخیر که به طور متوسط حدود پنج ماه است، می تواند بعدها منجر به سرطان کولون شده و از شانس درمان بکاهد. –

درمان درد قولنج

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در پاسخ به پرسش فارس،‌ مبنی بر اینکه گرفتگی قولنج تا چه حد طبیعی است گفت: اگر فردی در طول روز مرتباً درد را احساس کند و این درد به طور مداوم بیش از 3 روز طول بکشد و همراه با گزگز، مور مور و کرختی دست و پا باشد باید حتماً به پزشک متخصص برای درمان مراجعه کند. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر فرد به طور آنی و به یکباره دچار قولنج شد و علائم گفته شده بالا را نداشت می‌تواند به مدت 10 دقیقه دوش آب گرم بگیرد و ماساژ موضعی نیز داشته باشد چرا که این کار برای دردهای آنی زیر 3 روز و بدون علامت می‌تواند مناسب باشد.

علت درد قولنج

یکی از شایعترین محلهای اولیه این درد، پشت کتف است. در این حالت یک نقطه درناک و حساس در پشت کتف (معمولاً در بالای زاویه داخلی کتف) قرار دارد؛ یعنی جایی که به پایین ستون فقرات گردنی نزدیک است. از سایر نقاط شایع این درد در پشت کتف، می توان به کناره داخلی کتف یعنی بین کتف و ستون فقرات سینه ای اشاره کرد. اوایل، درد در همین محل رخ می دهد و بعداً با پیشرفت بیماری، درد به پشت و یا بغل گردن، پشت قفسه سینه، جلوی قفسه سینه در همان سمت، و از همه مهمتر به شانه، بازو و حتی به انگشتان دست هم میرسد. گاهی همزمان با این این درد بیمار احساس ضعف در عضلات اطراف شانه و بازو نیز دارد. درد ناشی از این بیماری نیز مثل سایر بیماریهای اسکلتی – عضلانی مانند آرتروز مفاصل، با سرما و استرس و ناراحتی بیشتر شده و با گرما و آرامش کمتر می شود. این دردها معمولاً شبها و با دراز کشیدن و استراحت کردن بدتر می شوند و ممکن است مانع خواب راحت بیمار گردند؛ و یا در طول شب چندین بار او را از خواب بیدار کنند و حتی مانع خواب شوند. ممکن است با فشار دادن، کوبیدن و ضربه زدن روی نقطه دردناک احساس خوشایندی همراه با کاهش درد به بیمار دست دهد. بندرت ممکن است بیمار احساس درد بسیار شدیدی کند و مجبور شود حتی شب به اورژانس مراجعه کند. این بیماری ممکن است با دردهای گردن (بیماری دیسک گردن) و یا بیماریهای قلبی هم اشتباه شود.

درمان درد قولنج پشت

علت اصلی ایجاد کنده قولنج در پشت و کمر، عدم رعایت وضعیت صحیح بدن در هنگام انجام فعالیت‌های روزمره است. برخی درمان‌های مفید برای قولنج عبارتند از: انجام ورزش‌های کششی و حرکات اصلاحی، به میزان حداقل ۲ تا ۵ دقیقه در روز کافی است تا فرد از ابتلا به قولنج پشت، کمر و مفاصل در امان باشد. ماساژ موضعی با روغن نیز از بهترین راه‌کارهای درمان خانگی قولنج کمر است. گرفتن دوش آب گرم به مدت 10 دقیقه نیز برای تسکین درد ناشی از اسپاسم و گرفتگی ناگهانی عضلات بسیار موثر است.

علت درد قولنج چیست

۱-سبب درخود روده غلیظ وکلفت (قولون) است. ۲-درغیر روده قولون است که به قولون سرایت کرده وبیماری اشتراکی است. اگر سبب ویژه به روده قولون است چند حالت واحتمال دارد، سوء مزاج گرم ساده یا سرد ساده یا خشک ساده بدون ماده است. اگر سوء مزاج گرم سبب قولنج درقولون شده است ازخشکانیدن شدیدی که دارد برقولون اثر بد می گذارد وغذا را به سوی کبد روانه می سازد ودرکبد جای می دهد.

دوای درد قولنج

همان‌طور که طیف گسترده‌ای از علل باعث ایجاد قولنج می‌شوند، درمان و پیشگیری از آن هم راه‌های گوناگونی دارد. اگر گرفتگی، درد و محدویت حرکت شما ناشی از اسپاسم و کرامپ عضلانی باشد، باید به شناخت علت و درمان آن پرداخت. برای مثال برخی دارو های پایین ‌آورنده کلسترول خون، داروهای پر فشاری خون و داروهای ضد آلزایمر و پارکینسون می‌توانند موجب گرفتگی‌ های عضلانی شوند. اگر داروی خاصی را به‌ طور مرتب مصرف می‌کنید و دچار گرفتگی‌ عضلانی شده‌اید، شاید عاقلانه‌ترین کار ممکن مراجعه به پزشک‌تان باشد. در هر حال فارغ از دلایل زمینه‌ای مهم، اغلب گرفتگی‌های عضلانی با انجام مانورها و حرکات کششی برطرف می‌شوند و نیازی به مصرف دارو نیست.

اگر به ‌طور مکرر دچار گرفتگی عضلانی می‌شوید و پس از بررسی ‌های لازم علت خطرناکی یافت نشده است، می‌توانید با مشاوره با یک کارشناس فیزیوتراپی نرمش‌ها و حرکت‌های کششی مفید را یاد بگیرید. بهتر آن است که این مانورها را هنگامی که دچار مشکل نیستید، تمرین کنید و در موقع گرفتگی عضلانی تازه به فکر یاد گرفتن و امتحان کردن آنها نیفتید‍! اگر پس از انجام حرکات ورزش سنگین و طولانی ‌مدت دچار گرفتگی عضلانی شده‌اید، محتمل ‌ترین علت به هم ریختن تنظیم آب و الکترولیت ‌های بدن شماست. بهتر است فورا مایعات و املاح بدن خود را با نوشیدنی ‌های مفید جایگزین نمایید و در نوبت ‌های بعدی پیش از شروع فعالیت ورزشی نیز به میزان کافی مایعات استفاده کنید. همچنین ماساژ ناحیه‌ای که دچار اسپاسم شده است یا گذاشتن کیسه یخ نیز می‌تواند موثر باشد. استفاده از داروهای ضدالتهاب و شل‌کننده‌های موضعی عضلانی معمولا آخرین اقدامی است که می‌توان در خانه انجام داد. هر چند که بهتر آن است لااقل برای اولین بار به وسیله پزشک توصیه شده باشند. به هر ترتیب استفاده از پمادهای سالسیلات و پیروکسیکام می‌توانند در این شرایط موثر واقع شوند اما اگر قولنج شما به علت تشکیل همان حباب‌های عجیب هم باشد، راه درمان و پیشگیری مسابقه برای شکستن قولنج نیست. بهترین کار این است که با تنظیم یک برنامه منظم ورزش‌های کششی تدریجا قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات و مفاصل بدن خود را بالا ببرید و حداکثر دامنه حرکت آنها را افزایش دهید.

علت درد قولنج سمت چپ

اگر در سمت چپ پشتتان درد دارید، و اگر این درد هنگامی که نفس عمیق می‌کشید، شدیدتر می‌شود، در این صورت این مقاله به دردتان می‌خورد. در این مقاله علل متداولی که به هنگام تنفس باعث درد در سمت چپ پشت می‌شوند و کارهایی که می‌توانید جهت کاهش درد انجام دهید، توضیح داده شده است. همه‌ی افراد در تمام سنین در برهه‌ای از زندگی خود با مشکلات استخوانی و یا دردهای عضلانی روبرو می‌شوند. پشت درد یکی از رایج‌ترین انواع درد‌ها به شمار می‌رود. کمر تا اندازه‌ای بیشتر در خطر آسیب‌دیدگی است به این دلیل که وظیفه‌ی خم شدن، چرخیدن، بلند کردن، حفظ تعادل، تکیه‌گاه بودن، و غیره را برعهده دارد. در اغلب موارد، درمان‌های خانگی ساده به تسکین درد پشت کمک می‌کند. با این حال، پشت درد شدید، یا ناراحتی همراه با درد در ناحیه‌ی قفسه سینه، تنگی نفس و تعریق شدید، به فوریت‌های پزشکی نیاز دارد. یک حمله قلبی، آسیب، و یا اختلال در عملکرد ارگان‌های داخلی، می‌تواند به چنین دردی منجر شود. 

دعا برای درد قولنج

ذکر چند دعای موجز و عوذه های مختصر که از بحار نقل شده است: دهم براى درد شکم و قولنج و نحو آن مى خوانى بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَذَا النُّونِ اِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً تا آخر آیه (سوره الانبیاء، آیه 87)، پس مى خوانى سوره حمد را هفت مرتبه و این مجرّب است

دعای درد قولنج

ادعیه و عوذات آلام و اسقام و علل اعضا و تب؛ از جمله عوذات مأثوره، دعا به جهت شفای قولنج می باشد: براى قولنج: بر لوحى یا کتفى (صفحه فلزى) سوره‏ هاى «حمد» و «توحید»، و دو «قل اعوذ» را بنگارد، و زیر آنها بنویسد: اَعُوذُ بِوَجْهِ اللَّهِ الْعَظیمِ وَ بِعِزَّتِهِ الَّتى لا تُرامُ پناه مى ‏برم به جلوه خداى بزرگ، و به عزّتش که به بدى قصد نشود، وَ بِقُدْرَتِهِ الَّتى لا یَمْتَنِعُ مِنْها شَیْئٌ مِنْ شَرِّ هذَا الْوَجَعِ و به قدرتش، که چیزى از آن‏ سر باز نزند، از شرّ این درد، وَ مِنْ شَرِّ ما فیهِ وَ مِنْ شَرِّ ما اَجِدُ مِنْهُ و از شرّ آنچه در آن است، و از شرّ آنچه از آن مى ‏یابم سپس آن را به آب‏ باران بشوید، و در وقتى که ناشتاست، و نیز به هنگام خواب بیاشامد، ان شاء اللّه مبارک و سودمند است. براى درد شکم و قولنج: روایت شده: شخصى از درد شکم برادرش، خدمت رسول خدا صلى اللّه علیه و آله شکایت کرد، حضرت فرمود: به برادرت بگو شربتى از عسل با آب گرم بیاشامد، فرداى آن روز خدمت حضرت آمد و گفت: آن شربت را به‏ او نوشاندم فایده‏ اى نبرد، فرمود: [خدا راست گفت، و شکم برادرت دروغ گفت]. برو و به او شربت عسل بده، و آن را هفت‏ مرتبه سوره حمد تعویذ کن، وقتى آن مرد رفت، حضرت به امیر مؤمنان علیه السّلام فرمود: «به درستى که برادر این مرد منافق‏ است، به همین دلیل آن شربت به او سود نمى‏ دهد» [البته روشن است که بیان پیامبر صلى اللّه علیه و آله در مورد نفاق مرد یاد شده به علم آن حضرت‏ مربوط مى ‏شود، و نمى‏ توان همیشه به استناد عدم تأثیر این تعویذ حکم به نفاق کسى کرد.]

درد قولنج در بارداری

درد پشت در دوران بارداری، غیرمترقبه نیست. اما هم چنان ، چشم گیر است و نیاز به توجه دارد . دلایل شایع دردهای پشت و کمر در دوران بارداری شامل : افزایش وزن ، تغییر مرکز ایستایی بدن ،عدم توازن عضلانی، تغییرات هورمونی (استروژن و ریلاکسین) هستند. در هنگام بارداری، بدن اکسین (Relaxin) آزاد می کند که اثری آرام بخش و تسکین دهنده دارد و هم چنین برای هنگام زایمان، بسیار مفید است. این هورمون سبب شلی و نرمی تاندون ها و لگن شده ، اجازه خروج جنین از رحم و به دنیا آمدن نوزاد را می دهند.همین هورمون سبب نوع راه رفتن خانم های باردارwaddle(تلوتلو خوردن) می شوند . افزون بر شل شدن لگن و آماده شدن آن برای مراحل بعدی،رحم نیز به رشد خود ادامه می دهد. این رشد رحم دو پیامد دارد یکی این که سبب تغییر مرکز ایستایی بدن می گردد و دیگری این که شل شدن تاندون های رحمی سبب وارد آمدن فشار و کشش اضافی بر ستون مهره ها و عضلات اطراف آن می گردند . عضلات رحمی که زیاد کشیده شده اند چندان آماده این همه وزن رحم نیستند و تاب نمی آورند . بنابراین ستون مهره ها و عضلات آن این وزن اضافی را بر دوش می کشند .

درد قولنج کمر

اگر سوءمزاج سرد قولنج را برای قولون به ارمغان آورده است غذای داخل قولون را منجمد (یخ بسته) می کند واین سوء مزاج آزاردهنده – که اکثرا درمحیط زیست سرد سیر ودرموقع وزیدن بادهای شمالی پدید می آید – اندرون انسان را بسیار گرم می کند، مدفوع را می خشکاند وماهیچه های مقعد را محکم می کند وماهیچه ها ومدفوع وآنچه را که با مدفوع است به سوی بالا می کشد. سوء مزاج خشک-که سبب قولنج می شود-ازآن است که چیزی را درمعده نمی یابد تا آن را بلغزاند وهرچه هست همان است که می خشکاند ورطوبتش را برمی چیند. اگر سوء مزاج تر وساده باشد خود به خود سبب پیدایش قولنج نمی شود مگر اینکه روی آوری ازآن سبب قولنج شود وآن روی آور سردی بخش یا ازحیث ماده تر مزاج باشد.پس از یک روز طولانی، شما احتمالاً احساس می‌کنید نیاز به خم کردن یا پیچ دادن بدن خود تا زمانی دارید که صدای تق از مفاصل کمر شنیده شود. در اصطلاح به این حرکت شکستن قولنج کمر گفته می‌شود. این کار می‌تواند به صورت یک عادت یا گاه و بی‌گاه توسط شما تکرار شود، اما آنچه در این میان از اهمیت خاص برخوردار است، وجود ابهام درباره مناسب بودن آن برای کمر می‌باشد. علاوه بر این همیشه این سوال برای افراد مطرح می‌شود که آیا راهی برای خلاص شدن از گرفتگی عضلات کمر بدون وارد شدن آسیب به آن وجود دارد یا خیر.

درد قولنج معده

علل عبارتند از: – نفخ و ورم معده– پرخوری یا سوء هاضمهسنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا- بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی- ویروس شکمی- اسهال یا یبوست– عادت ماهیانه- حاملگی خارج رحمی- آپاندیسیت چه زمانی باید نگران درد شکم شوید؟ با اینکه اکثر قولنج های شکمی دلایل خیلی جدی ندارند، اما باید به پزشک مراجعه کنید. قولنج هایی که بیشتر از 24 ساعت طول می کشند و یا همراه با تب هستند، باید هر چه زودتر مورد بررسی پزشکی قرار بگیرند. به هر علامت دیگری که دارید نیز توجه کنید، مخصوصا علائمی که به سرطان کولون مربوط می شوند مانند:- احساس خستگی و ناتوانی و بی انرژی بودن علی رغم استراحت کافی- خون در مدفوع- تغییر در الگوهای دفع مثلا سایز مدفوع- احساس تهوع و استفراغ– نفخ معده یا گاز شکمکم خونی یا کاهش تعداد گلبول های قرمز خون- کاهش وزن بی دلیل، یعنی بدون رژیم گرفتن یا تلاش برای کم کردن وزن قولنج های شکمی که به سرطان کولون مربوط هستند اغلب، گرفتگی ها یا دردهای شکمی در قسمت چپ روده بزرگ، به سرطان مربوط می شوند. گرفتگی ها ممکن است به دلیل سرطان پیشرفته کولون نیز باشند، در این حالت لایه شکم آسیب دیده و سبب دردهای قولنجی می شود. تومورهای سرطانی می توانند خونریزی کنند و به مخاط معده یا سایر اندام های مجاور آسیب برسانند. در موارد نادرتر، تومورهای بزرگ می توانند سبب انسداد روده شده و در نتیجه مدفوع، باریک و نواری شکل شود و یا مجرای دفع کاملا مسدود گردد . مصرف عصاره زنجبیل تازه یکی از شیوه‌های درمان خانگی قولنج معده است. به این منظور، یک قاشق چایخوری عصاره تهیه شده از زنجبیل تازه را با یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه و کمی نمک و مقداری شکر بخورید. این مخلوط را می‌توانید با کمی آب گرم نیز میل نمایید.خوردن ترب همراه با آبلیمو به دلیل خواص هضم کنندگی که دارد برای درمان بیماری قولنج معده بسیار موثر است. همچنین می‌توان یک قاشق غذاخوری آب ترب که با همین مقدار آبلیمو مخلوط شده و با کمی آب آن را رقیق کرده‌اید، به هنگام بروز قولنج بنوشید. این ترکیب برای تسکین دل درد ناشی از کولیک بسیار مفید است. برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد، مغز بادام پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید. تمر هندی نیز از دسته گیاهان دارویی مفید برای تسکین دل درد است. یک قاشق غذا خوری برگ تازه تمر هندی را آسیاب کرده و به آن نصف قاشق چایخوری نمک اضافه کنید. سپس آن را در نصف فنجان آب مخلوط کرده و میل کنید. ۱۰ الی ۴۰ گرم گل بهار نارنج را در یک لیتر آب دم کرده و پس از صاف کردن مخلوط با عسل، ۲ الی ۳ فنجان به فاصله بنوشید. از دیگر راه های درمان خانگی قولنج معده، مصرف زنیان است. به این منظور یک قاشق چایخوری زنیان را بکوبید و به آن مقداری نمک اضافه کنید. این ترکیب دل درد و یا هر دردی که با سوء هاضمه همراه است را تسکین میدهد.

درد قولنج و نشستن به مدت زیاد

نشستن به مدت زیاد، فشار زیادی را به بخش پایینی پشت وارد می آورد. همچنین موجب ضعیف شدن پاها می شود، به این معنا که قدرت و قابلیت انعطاف پاها را کاهش می دهد و در نتیجه فشار روی پشت بیشتر می شود. در اثر نشستن برای مدت طولانی، مفاصل سفت می شوند و تعادل ماهیچه ای کل بدن برهم می ریزد تصور کنید زمانی که پشت یک میز کامپیوتر نشسته اید، زانوها خم می شوند که موجب جمع شدن زردپی پشت ران ها می شود. ماهیچه های جلوی نشیمنگاه، کوتاه و جمع می شوند که باعث کشیدگی و باز شدن ماهیچه های پشتی را موجب می شود. از آنجا که اغلب حالت نشستن ما به شیوه صحیح نیست، ماهیچه های سینه جمع و ماهیچه های بخش بالایی پشت کشیده می شوند. واضح است که قرار گرفتن بدن به این وضعیت برای زمانی طولانی، موجب بروز اشکال در ماهیچه های مذکور خواهد شد. خلاصه اینکه بدن انسان برای بی تحرک ماندن ساخته نشده است و اگر نحوه زندگی ما به این صورت باشد دچار مشکل خواهیم شد. یکی دیگر از عوارض زندگی کم تحرک، بالارفتن وزن و چاقی است که در کنار حالت بد بدن، چه به صورت ایستاده و هنگام راه رفتن و چه در زمان نشستن و همچنین عدم عادت به ورزش مستمر و منظم رایج ترین عوامل پشت درد را تشکیل می دهند.

علت اصلی درد قولنج

قولنج در طب مدرن تعریف و جایگاه علمی ندارد و چیزی که استنباط می‌شود آن است که به دلیل اسپاسم و گرفتگی ناگهانی عضلات، در ستون فقرات، کتف، گردن، عضلات پا و قسمت‌های مختلف اسکلت بدن دردی آنی، گذرا و تکرار شونده به وجود می‌آید که عامه به آن قولنج می‌گویند. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: علت اصلی ابتلا به قولنج عدم رعایت وضعیت صحیح هنگام انجام فعالیت‌های روزمره است.

بیشتر بخوانید : قولنج چیست

  • سردار ملی

علائم التهاب کلیه ها

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۱۶ ق.ظ

علائم التهاب کلیه ها

التهاب کلیه ,التهاب کلیه چیست,التهاب کلیه ها,التهاب کلیه یا نفریت,التهاب کلیه در جنین,التهاب کلیه جنین,التهاب کلیه در دوران بارداری,التهاب کلیه در نوزادان,التهاب کلیه و درمان,التهاب کلیه نوزاد,علت التهاب کلیه چیست,درمان التهاب کلیه چیست,علائم التهاب کلیه چیست,التهاب کلیه از چیست

التهاب کلیه

توضیحاتی در مورد التهاب کلیه

کلیه‌ها دو اندام لوبیا‌شکل و اندازه مشت دست هستند که درست زیر دنده‌ها و در ناحیه چپ و راست ستون فقرات قرار دارد. کلیه‌ها، مواد ناخالص و آب اضافی را از خون خارج ساخته و حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ کوارت (معادل ۹۸/۰ لیتر) از خون را به طور روزانه تصفیه می‌کنند. هر کلیه متشکل از هزاران ساختار به نام گردیزه است که در آن عمل اصلی تصفیه‌سازی خون انجام می‌شود. در گردیزه‌ها، یک فرآیند پاکسازی دو مرحله‌ای انجام می‌شود و آنچه بدن به آن نیاز دارد، از آنچه نیاز ندارد و باید از شرش خلاص شود، تفکیک می‌شود.زمانی که کلیه‌ها آسیب می‌بینند، نمی‌توانند عملکرد درستی داشته باشند. مواد زائد و رسوبات در آن تجمع پیدا کرده و منجر به بروز مشکلات جدی سلامت می‌شود. اگر این بیماری خیلی حاد باشد یا مدت زمان زیادی ادامه یابد، منجر به نارسایی کلیه می‌شود. 

درمان التهاب کلیه

ورم کلیه در مراحل حاد اغلب بازخورد خوبی نسبت به درمان دارد. در برخی مواقع، سال‌ها بعد از عود کردن التهاب کلیه، افراد دچار گلومرولونفریت می‌شوند. هرچند این بیماری‌ها همواره قابل درمان نیستند، اما درمان مناسب مانع از عود کردن مجدد بیماری شده و از کلیه‌ها محافظت می‌کند. نکته مهمی که باید به خاطر داشت، انجام دقیق دستورات پزشک به منظور پیشگیری و کم کردن آسیب به کلیه است. اگر کلیه دچار نارسایی شود، بهترین گزینه‌های به‌جا مانده، عمل دیالیز کلیه یا پیوند آن است. دیالیز نوعی فرآیند پزشکی است که طی آن، مواد زائد و مایعات اضافی از کلیه‌ها زدوده شده و مواد شیمیایی خون را در سطح متعادلی نگه می‌دارد.

علائم التهاب کلیه

علائم ورم کلیه اغلب در سطوح اولیه آن چندان شدید نیست. با این همه، به منظور مراقبت از کلیه‌ها در برابر آسیب‌های دائمی، اگر هر یک از علائم زیر را دیدید باید قویا مراقبت‌های پزشکی را انجام دهید: -تغییر در عادت‌های ادراری -تورم در نقاط مختلف بدن خصوصا در دست‌ها، پاها، قوزک پا و صورت -تغییر در رنگ ادرار -ادرار کف‌آلود -وجود خون در ادرار تشخیص التهاب کلیه

علت التهاب کلیه

گلومرولونفریت حاد: این نوع ورم کلیه می‌تواند به ناگهان بعد از یک عفونت شدید مانند گلودرد میکروبی، هپاتیت و یا HIV تشدید پیدا کند. از طرفی ممکن است زخم آکله هم سبب بروز آن شده و بیماری‌هایی که شیوع کمتری دارند مانند سندروم گودپاسچر و یا گرانولوماتوز همراه با پلی‌آنژیت (GPA) هم مسبب آن باشد. این بیماری به مراقبت‌های شدید پزشکی به منظور پیشگیری از آسیب نیاز دارد.

التهاب کلیه چیست

ورم علل مختلف و متعددی دارد. در برخی موارد، علت آن ممکن است چندان شاخص و بارز نباشد. التهاب کلیه و بیماری کلیوی اغلب در خانواده‌ها بروز پیدا کرده و همین نشان‌دهنده وجود نوعی ارتباط ژنتیکی است. عفونت‌هایی مانند HIV و هپاتیت B و یا C هم می‌توانند مسبب بروز التهاب کلیه باشند. حدودا ۶۰ درصد از افرادی که دچار زخم آکله هستند – نوعی بیماری خودایمنی – دچار التهاب کلیه هم می‌شوند. در نتیجه می‌توان گفت بین این بیماری و مشکلات مربوط به سیستم ایمنی هم ارتباط‌هایی وجود دارد. در برخی موارد، داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها هم می‌توانند به کلیه آسیب وارد کرده و منجر به التهاب کلیه شوند. مصرف زیاد قرص‌های مسکن، داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب و قرص‌های ادرارآور هم می‌توانند سبب بروز التهاب کلیه شوند. مهم‌ترین عوامل خطرزای مربوط به بیماری کلیوی عبارتند از: -سابقه خانوادگی بیماری کلیوی –فشار خون بالادیابت -چاقی -بیماری قلبی -سنین ۶۰ سالگی و بالاتر علائم التهاب کلیه

التهاب کلیه ها

سندروم آلپورت: این بیماری می‌تواند به نارسایی کلیه و نیز مشکلات بینایی و شنوایی بیانجامد. این بیماری اغلب در خانواده‌ها رخ داده و در مردان حادتر است. گلومرولونفریت مزمن: این بیماری به کندی پیشرفت کرده و در مراحل اولیه، تنها علائم کمی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند سبب آسیب به کلیه و نارسایی آن شود. این بیماری اغلب در خانواده‌ها بروز پیدا کرده و ممکن است بعد از بروز یک بیماری حاد، شدید شود.

درمان گیاهی التهاب کلیه

زغال اخته یک میوه بسیار پر خاصیت و سرشار از آنتی اکسیدان است. آب این میوه یک پاک کننده طبیعی است که به از بین بردن باکتری ها و درمان بیماری های سیستم ادراری کمک می کند . اگر بتوانید آب طبیعی میوه را تهیه کنید ارجحیت دارد زیرا آبمیوه های صنعتی حاوی مقدار زیادی شکر و مواد افزودنی هستند که خواص آن را کاهش می دهند.

درمان التهاب کلیه چیست

درمان ورم کلیه تا حد زیادی بر این اساس صورت می‌گیرد که آیا این بیماری حاد یا مزمن بوده و یا با سایر بیماری‌ها مانند زخم آکله مرتبط است یا خیر. التهاب حاد کلیه در برخی مواقع به خودیِ خود خوب می‌شود. این بیماری معمولا مستلزم درمان با دارو و روش‌های خاصی است تا بتوان مایعات اضافی و پروتئین‌های خطرناک را از آن خارج ساخت. درمان التهاب مزمن کلیه معمولا مستلزم چک‌آپ‌های مداوم و مرتب کلیه و سنجش فشار خون است. پزشک برای کنترل فشار خون شما و کاهش تورم، قرص‌های ادرارآور برایتان تجویز خواهد کرد. از طرفی می‌تواند داروهایی هم تجویز کند که از سیستم ایمنی بدن در مقابل هر نوع حمله به کلیه‌ها مراقبت می‌کند. تغییرات رژیمی مانند کم کردن و قطع مصرف پروتئین، نمک و پتاسیم هم جزو دستورات پزشک است.

داروی التهاب کلیه

نوشیدن روزانه یک لیوان آب هویج در کنار داروهای تجویز شده توسط پزشک به مقابله با التهاب کلیه ها کمک می کند. هویج سرشار از ویتامین است و باعث تقویت و پاکسازی کلیه ها می شود. هویج را در مخلوط کن به خوبی له کنید. سپس ۱ لیوان آب، آب نصف لیمو و در صورت تمایل کمی عسل به آن اضافه نمایید. روزانه در حال ناشتا این آبمیوه را بنوشید تا بیماری کاملا برطرف شود.

علت التهاب کلیه ها

نفروپاتی IgA: یکی از شایع‌ترین التهاب‌های کلیه سوای بیماری‌های مرتبط با دیابت یا زخم آکله، همین بیماری است. این بیماری زمانی تشدید پیدا می‌کند که مواد زائد و رسوبات پادتن‌ها در کلیه شکل گرفته و سبب التهاب می‌شوند. این بیماری در مردان شایع‌تر از زنان بوده و به ندرت در جوانان بروز پیدا می‌کند چرا که علائم اولیه آن به راحتی قابل شناسایی نیست. این بیماری را می‌توان با داروهای مربوط به فشار خون درمان کرد. نفریت بینابینی: این بیماری اغلب خیلی سریع تشدید پیدا کرده و به خاطر مصرف دارو یا انواع عفونت رخ می‌دهد. این بیماری بر بخشی از کلیه که اغلب به نام بخش بینابین در کلیه شناخته می‌شود تأثیر می‌گذارد. اگر بیماران بلافاصله مصرف داروهایی را که سبب بروز مشکلات‌اند قطع کنند، ظرف چند هفته بهبود پیدا خواهند کرد. 

داروی گیاهی برای التهاب کلیه

مهم ترین خاصیت گیاه گزنه تصفیه مواد سمی و محافظت از کلیه هاست. می توان برای پاکسازی خون و کاهش تجمع مواد سمی در کلیه ها هر روز از دمنوش گزنه استفاده کرد. برای تهیه این دمنوش ۵۰۰ میلی لیتر آب را جوش بیاورید و سپس ۵ گرم گزنه را به آن اضافه نمایید. یک لیوان از آن را صبح و یک لیوان را بعد از ظهر بنوشید.

عوارض التهاب کلیه

ابتلا به بیماری کلیوی باعث خستگی و حتی ناتوانی می شود. با این حال، توصیه می شود بیمار هر روز کمی در هوای باز تحرک داشته باشد. پیاده روی در پارک تمرین بسیار مناسبی است. هوای تازه و طبیعت برای درمان بیماری و تسریع دوران نقاهت بسیار مناسب است. سعی کنید خیلی خود را خسته نکنید و در زمان های کوتاهی استراحت داشته باشید.

نشانه های التهاب کلیه

علایم عفونت و التهاب حاد کلیه عبارنتد از : بروز ناگهانی ، تب و لرز تکان دهنده ، سوزش و تکرر ادرار ، دفع ادرار کدر یا خونی ، درد یک طرفه یا دو طرفه کمر که گاه شدید است ، درد شکم ، خستگی قابل توجه ، لازم به ذکر است که کودکان خردسال وسالمندان ممکن است علایم معمول بیماری را نداشته باشند و تشخیص عفونت در انان دشوارتر باشد . تشخیص دقیق بیماری با آزمایش ادرار امکان پذیر است . التهاب کلیه نخست از روی آزمایش‌های عادی خون و ادرار تشخیص داده می‌شود. یافتن پروتئین در ادرار می‌تواند گویای این باشد که کلیه‌ها به خوبی کار نمی‌کنند. انجام آزمایش خون که می‌تواند مواد زائد موجود در خون یعنی کراتینین را مشخص کند، اطلاعات مهمی درباره سلامت کلیه‌ها نشان خواهد داد. بهترین روش برای بررسی و چک کردن التهاب کلیه انجام نمونه‌برداری است. برای این عمل، پزشک از یک سوزن برای برداشتن قسمتی از کلیه و تحقیق روی آن استفاده خواهد کرد.

التهاب کلیه

گیاهان موثر جهت درمان و التهاب کلیه : گیاهان متعددی وجود دارند که با افزایش ادرار، اسیدی کردن ، محیط ادراری و ضد عفونی ، به درمان عفونت کلیه کمک میکنند.لازم به ذکر است اگر از داروهای تجویز شده توسط پزشک جهت درمان عفونت استفاده میکنید، هیچ گاه خود سرانه آن ها را قطع نکرده و با داروهای گیاهی جایگزین نسازید. داروهای گیاهی بیش تر جهت درمان عفونت های خفیف به کار میروند و جهت درمان های عفونت های جدی و شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. تخم شوید: روش تهیه و مقدار مصرف: این گیاه ضد عفونی کننده و داروی ضد درد های کلیه است. یک قاشق مربا خوری از گیاه کوبیده شده را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 15 دقیقه دم کنید و سپس آنرا صاف کرده و بنوشید . میزان مصرف 3 فنجان در هر شبانه روز گل بنفشه : داروی ضد التهاب مجاری ادراری است یک قاشق مربا خوری از گیاه کوبیده شده را در یک فنجان آب جوش ریخته به مدت 15 دقیقه دم کنید سپس آنرا صاف کرده و بنوشید . میزان مصرف 3 فنجان در هر شبانه روز روغن بادام شیرین: نوشیدن روغن بادام عفونت کلیه و مثانه را درمان میکند و در برطرف کردن ناراحتی های کلیه دارویی موثر است بدین منظور میتوان روزانه 1 تا 3 قاشق چای خوری از آن را مصرف کرد .

بیشتر بخوانید : نارسایی کلیه در کودکان ♥ سرطان کلیه در کودکان ♥ کلیه درد در دوران بارداری ♥ سنگ کلیه و درمان آن ♥ ورم کلیه در بارداری

  • سردار ملی

درد عضلانی پس از ورزش

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۲۰ ق.ظ

درد عضلانی پس از ورزش

درد عضلات ,درد عضلات بعد از تمرین بدنسازی,درد عضلات دست,درد عضلات گردن,درد عضلات پا,درد عضلات قفسه سینه,درد عضلات کمر,درد عضلات ران پا,درد عضلات واژن در بارداری,درد عضلات پشت,درد عضلانی بعد از تمرین بدنسازی,علت درد عضلات بعد از تمرین بدنسازی

درد عضلات

توضیحاتی در مورد درد عضلات

وقتی نوبت به درد عضلانی می رسد، به طور کل دو نوع درد داریم: یک درد هست که قابل تحمل است و می توانید با آن کنار بیایید و درد دیگری هم هست که به هیچ وجه نباید نادیده اش بگیرید. اگر نتوانید این دو موقعیت را از هم تشخیص دهید، ممکن است خیلی برایتان مشکل ساز شود چون آسیبدیدگی هایی هست که اگر بطور مداوم تشدید شوند، مطمئناً نیاز به زمان استراحت طولانی مدتی پیدا می کنند. یاد گرفتن تفاوت این دو درد، به خصوص اینکه بفهمید برای چه دردهایی باید احساس خطر کنید، به شما کمک می کنند همچنان به تمریناتتان ادامه دهید و از آسیبدیدگی ها هم دور بمانید.درد عضلانی که با تاخیر شروع میشود Delayed Onset Muscle Soreness DOMS همان است که روز بعد از یک فعالیت سنگین بدنی شما را با درد شدیدی از خواب بیدار میکند. شروع این درد 48-24 ساعت بعد از انجام فعالیت بدنی است. وقتی شما فعالیت بدنی را انجام میدهید که فشاری بیش از حد به عضلات شما وارد میکند و عضلات شما آنقدر قوی نیستند که تحمل فشار وارده را بکنند فیبرهای عضلانی آن کشیده شده و پارگی های میکروسکوپی در آن ایجاد میشود. این آسیب ها موجب میشوند تا یکی دو روز بعد از فعالیت ذکر شده به علت التهاب و آزاد شدن مواد شیمیایی مولد درد در محل، فرد دچار درد عضلانی شود. راه پیشگیری از این وضعیت رعایت دو نکته اساسی است. اول اینکه قبل از شروع هر فعالیت ورزشی و یا فعالیت سنگین بدنی باید نرمش های کششی را به اندازه کافی انجام داد تا فیبرهای عضلات و تاندون ها و رباط های اطراف مفصل بلندتر شده و قابلیت انعطاف بیشتری پیدا کنند و دوم اینکه شدت و مدت هر فعالیت ورزشی جدید را باید بتدریج افزایش داد تا بدن فرصت کافی را برای تطبیق دادن خود به آن داشته باشد. 

درمان درد عضلات

در مواردی که درد عضلات بدنبال فعالیت بدنی شدید ایجاد شده است اقدامات زیر معمولا میتواند در کاهش شدت درد موثر واقع شود استراحت و کاهش فعالیت های بدنی استفاده از استامینوفن و یا داروی ضد التهاب مانند ایبوپروفن سرد کردن محل درد در 72-24 ساعت اول و پس از آن استفاده از گرمای موضعی انجام نرمش های کششی بعد از چند روز استراحت و سپس انجام ورزش هایی مانند راه پیمایی، شنا و دوچرخه سواری استراحت و خواب به اندازه کافی و استفاده از روش های ریلاکسیشن مانند یوگا و مدیتیشن با این حال وقتی که شدت درد زیاد بوده و یا علت آن مشخص نباشد، درد بیش از سه روز طول بکشد و یا علائمی از عفونت وجود داشته باشد باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

علت درد عضلات

درد عضلات یا میالژی Myalgia درد شایعی است که تقریبا هر کسی آن را تجربه کرده است. ممکن است خفیف یا بسیار شدید و غیر قابل تحمل باشد. معمولا در عرض چند روز خوب میشود ولی گاهی اوقات ممکن است ماه ها به طول انجامد و در هر جایی از بدن از گردن تا کمر، ران، ساق بازو و یا حتی دست دیده میشود. درد عضلات در غالب اوقات به علت استفاده بیش از حد از آن در حین کار یا ورزش و یا بدنبال ضربه به عضله و یا کشیدگی آن بوجود میاید. این درد ممکن است در حین فعالیتی که آن را بوجود آورده شروع شود و یا بعد از مدتی پدید آید.

درمان درد عضلات بین دنده ای

عروق و اعصاب بین دنده ای (intercostal) در فضاهای بین دنده ای قرار دارند و به محتویات این فضاها پوست ناحیه مجاور خون رسانی و عصب دهی می کنند. موارد استفاده: بلاک اعصاب بین دنده ای برای درمان درد و تشخیص منشا آن در قفسه سینه و قصمت بالایی شکم کاربرد دارد. این بلاک به همراه بی حسی موضعی می تواند ابزار تشخیصی برای کشف منشا دردهای قفسه سینه و قسمت یالایی شکم استفاده شود. اگر مشکوک به تخریب عصب بین دنده ای باشیم، این تکنینک برای تشخیص میزان ازکارافتادگی حرکتی و حسی استفاده می شود. بلاک عصب بین دنده ای به همراه بی حسی موضعی می تواند برای کنترل دردهای حاد مانند شکستگی های دنده، هرپس زوستر حاد و درد ههای سرطانی مورد استفاده قرار گیرد تا با درمان های دارویی و جراحی منشا درد درمان شود.

درمان درد عضلات بعد از ورزش

کوفتگی پس از ورزش این تصور را در شما پدید می‌آورد که یک جلسه‌‌‌‌ی عرق کردن با کیفیت داشته‌اید. ولی کوفتگی همیشه به این معنا نیست که بعد از آن اندام‌تان خیلی عالی خواهد شد. اغلب اوقات، هنگامی احساس کوفتگی می‌کنیم که عضلات بی‌تحرکمان که قبلا هیچ گاه از آن‌ها استفاده نکرده بودیم، درگیر شوند. حتی اگر خوش اندام هستید، کلاس ورزشی جدید یا تمرین ورزشی جدید که بدن‌تان به آن عادت ندارد باعث می‌شود تا چند روز درد بکشید. پاتریک والش فیزیوتراپیست، مالک و مدیر کلینک پزشکی شیفت در نیویورک اذعان می‌دارد که: “کوفتگی بدن ناشی از پارگی‌های ریزی در عضلات است.” متخصصان پیش از این تصور می‌کردند، کوفتگی از علائم ساخت اسید لاکتیک در مفاصل است، “ولی بعدها متوجه شدند وقتی شما فعالیتی انجام می‌دهید که مدت‌هاست انجام نداده‌ا‌ید ، پارگی‌‌های ریزی در عضلات شما رخ می‌دهد”، همین پارگی‌ها عامل دردیست که بعد از یک دویدن فوق‌العاده طولانی و یک کلاس ورزش گروهی جدید احساس می‌کنید. والش تاکید می‌کند که بهترین راه خلاص شدن از دردهای عضلانی، در وهله‌ی اول جلوگیری از وقوع آن است. وی اضافه می‌کند: ” همیشه اول نرمش کنید تا بدن‌تان گرم شود، اینگونه حرکات در فیزیوتراپی و آموزش شخصی به حرکات آمادگی موسوم هستند.” به جای انجام حرکات کششی که اگر به صورت درجا باشد حقیقتا مانع از عملکرد سریع شما می‌شود، بهتر است خودتان را از نظر ذهنی و جسمی برای ورزش آماده کنید. حرکاتی برای گرم نمودن ماهیچه‌ها انجام دهید. به عنوان مثال اگر قرار است بسکتبال بازی کنید، حرکاتی پهلو انجام دهید تا پاها و باسن‌ شما گرم شود. اگر پس از تعطیلات، دوباره به روال ورزش برگشته‌اید یا تمرین جدیدی را امتحان کرده‌اید که موجب کوفتگی عضلاتتان شده، این روش‌ها را امتحان کنید تا موجب التیام کوفتگی‌ها‌ و کوتاه شدن زمان استراحت‌تان گردد.

درد عضلات دست

گرفتگی عضلات معمولا با درد همراه است؛‌ ولی به ندرت علت خاص و نگرا‌ن‌کننده ای دارد. موضوع در مورد گرفتگی دست کمی متفاوت است و می‌تواند نشانه‌ای از کم‌آبی بدن، آسیب عصبی و حتی بارداری باشد. مهمترین علل گرفتگی عضلات دست عبارتند از: 1-استفاده بیش از حد از عضلات دست استفاده بیش از حد عضلات در فعالیت‌های تکراری و نگه داشتن دست در یک موقعیت خاص برای مدت طولانی، فشار عصبی زیادی به عضلات وارد می کند و می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات دست شود. نوشتن، تایپ کردن و فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌سواری می‌تواند منجر به خستگی عضلات و برهم‌خوردن تعادل الکترولیتی و درد عضلات شود. 2-کمبود مواد مغذی کمبود ویتامین D، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و روی مهمترین دلیل گرفتگی عضلات دست هستند که با رژیم غذایی مناسب برطرف می‌شوند. 3- مشکلات عصبی هرگونه آسیب به اعصاب می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات شود. اختلالات اعصاب محیطی نیز از دلایل گرفتگی عضلات است. 4- گردش خون ضعیف گردش خون ضعیف می‌تواند منجر به کاهش دمای دست و انگشتان دست و پا شود و در این اندام‌ها گرفتگی ایجاد کند. 5- کم‌آبی بدن کم‌آب بدن یکی از مهمترین دلایل گرفتگی عضلات است. نوشیدن الکل و کار و فعالیت در گرما بدون نوشیدن آب کافی می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات شود. 6- شیوه زندگی ناسالم مصرف الکل، خواب ضعیف، رژیم غذایی نامناسب و مصرف داروهای خاص مانند دیورتیک از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث ایجاد گرفتگی شوند. 7-بارداری گرفتگی عضلات در دوران بارداری بسیار شایع است و کمبود کلسیم می‌تواند زنان باردار را در معرض اسپاسم قرار دهد.

درد عضلات گردن

اگر به طور ناگهانی، مخصوصاً هنگام اسکات زدن با وزنه های خیلی سنگین، در ناحیه سر احساس درد کردید، بلافاصله دست نگهدارید و نگاهی به فرم حرکتتان بیندازید. این درد که نباید از آن غافل شوید، می تواند درنتیجه اورلود رگ های خونی به خاطر فشار تمرین باشد یا اینکه یکی از عضلات درگیر در برخورد با فشار و استرس وارده از طرف وزنه ها، مشکل دارد. اگر شما هم از جمله بدنسازانی هستید که در حرکت اسکات با وزنه های شدیداً سنگین کار می کنید، اطمینان یابید که حین حرکت نگاهتان رو به جلو باشد و عضلات شانه و گردن را کاملاً شل و آزاد نگه دارید. اگر حالتتان به اینصورت نباشد، ممکن است مقداری از فشار وزنه ها روی گردن و سر وارد شده و باعث درد جدی در این ناحیه شود.

درد عضلات پا

درد پا می تواند دائمی یا متناوب باشد، ناگهانی یا به تدریج بوجود می آید و کل پا یا ناحیه ای موضعی مثل ساق پا یا ران پا را تحت تاثیر قرار می دهد. پا درد می تواند انواع مختلفی داشته باشد از جمله شدید، حاد، همراه با سوزش و آزاردهند. بعضی از انواع درد پا صرفا آزاردهنده هستند، اما دردهای شدیدتر پا بر توانایی شما در راه رفتن یا انداختن وزن بدن بر روی پای شما تاثیر گذار هستند. گاهی آنها به صورت پا درد شبانه و یا درد لگن تا پاها نیز بروز می کنند.

درد عضلات قفسه سینه

حدود نیمی از مواردی که با درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می کنند دچار درد قلبی نمی باشند. بسیار از این بیماران مبتلا به درد های عضلانی اسکلتی می باشند که با درمانهای طب فیزیکی درمان می شوند. سایر علل درد سینه غیر قلبی ، مشکلات مری و معده ، مشکلات روحی و مشکلات ریوی است. متاسفانه بسیاری از این بیماران درمان مناسبی دریافت نمی کنند. در مقاله ای که اخیرا توسط دکتر رئیسی و دکتر احدی و همکاران منتشر شده به یکی از موارد نادر این حالت اشاره شده است. بیماری که شش ماه از درد سینه رنج می برد تومر نخاعی خوش خیم تشخیص داده شد و پس از جراحی کاملا بهبود یافت.

درد عضلات کمر

بااینکه همیشه باید مراقب هر نوع درد کمر که برایتان اتفاق می افتد باشید، وقتی درد آن مستقیم و شدید باشد، باید بلافاصله دست از تمرین بکشید چون این مورد یکی از حادترین دردهایی است که به هیچ وجه نباید نادیده بگیرید. درد تند و تیز معمولاً نشانه ای آشکار است که مشکلی در بدنتان اتفاق افتاده و علت آن ممکن است جابه جا شدن دیسک یا وارد شدن فشار روی عصب باشد. اگر تعداد بالایی لیفت انجام داده اید که نیاز به بالا بردن وزنه بالای سرتان داشته است (مثل وزنه برداری یکضرب، پرس سرشانه و از این قبیل) پس فشار زیادی روی استخوانهای مهره ها وارد کرده اید. از جمله اصلاحاتی که باید صورت دهید، تغییر طرز قرارگیریتان است چون ممکن است حرکت را در حالتی انجام داده باشید که ستون مهره ها خارج از تراز رفته باشد که موجب درد عمیقی در بدن می شود. دراولین فرصت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا ببینید کمرتان تا چه میزان آسیب دیده است و قبل از اینکه دوباره به سراغ وزنه ها بروید، حتماً مشکلتان را برطرف کنید. یادتان باشد درصورت داشتن چنین مشکلی به هیچ عنوان به تمرین ادامه ندهید، چون کوچکترین مشکلی که برای ستون مهره هایتان اتفاق بیفتد، سایر نقاط بدنتان هم در معرض آسیبدیدگی جدی قرار می گیرند.

درد عضلات ران پا

دلایل پا درد و علت درد کشاله ران می توان به موارد زیر اشاره کرد: گرفتگی عضلات: علت اصلی پا درد گرفتگی یا اسپاسم عضلانی است. خستگی عضلانی، کم شدن آب بدن و بعضی از داروها مثل داروهای ادرار آور و استاتین منجر به گرفتگی عضلانی و درد پا می شوند. آسیب دیدگی: پادرد همچنین اغلب نشان دهنده نوعی آسیب دیدگی است. این آسیب دیدگی ها از قرار زیر هستند: کشیدگی عضله و درد کشاله ران التهاب تاندون درد ساق پا (دردی که پس از استفاده بیش از حد در قسمت پایین ساق پای خود تجربه می کنید) شکستگی تنشی استخوان از جمله بیماری هایی که منجر به پا درد می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد: تصلب شریان (سفت شدن شریان ها) ترومبوز سیاهرگی عمقی ( لخته خونی که با دوره های طولانی استراحت در رختخواب به وجود می آید) نقرس رگ های واریسی وجود عفونت در استخوان یا بافت های پا آسیب عصبی (اغلب در نتیجه بیماری هایی مثل دیابت ) لغزش دیسک (این وضعیت بیمار علاوه بر علت کمر درد ، علت دردکشاله ران که تا ساق پا نیز ادامه می یابد نیز میباشد.) بیماری اسگود شلاتر (صفحه رشد درشت نی در بین نوجوانان) تومورهای بدخیم در استخوان داروهای مشخص مثل کورتیکواستروئیدها تومورها یا کیست های خوش خیم (مخصوصا روی درشت نی و استخوان ران) بیماری لگ، کالو-پرتس (نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران در لگن بچه ها که عموما در بین کودکان و نوجوانان) لغزش سر استخوان ران (عموما در بین کودکان، مخصوصا کودکانی که اضافه وزن دارند) اضافه وزن که بطور مثال باعث پا درد در بارداری می شود .اگر تمرینات سنگین اسکات، ددلیفت یا لانگز انجام می دهید و درد بسیار شدید و ناگهانی در ناحیه کشاله های ران احساس کردید، حتماً همان لحظه دست از تمرین بکشید چون این دردی است که به هیچ وجه نباید از آن غافل شوید. این درد برحسب شدت آسیبدیدگی، می تواند یک گرفتگی عضلانی ساده باشد یا کشیدگی جدی عضلات. اگر خواستید همان حرکت را دوباره انجام دهید (مثلاً حرکت لانگز) و این درد همچنان ادامه داشت، اما با شدت کمتر، این نشانه کاملاً روشنی است که عضلات داخلی ران شما به طور جدی دچار کشیدگی شده اند. بااینکه برخی گرفتگی های عضلانی حین تمرینات سنگین انتظار می رود اما این نوع درد و کشیدگی—که تقریباً مشابه گرفتگی است—نشانه این است که چیزی به طور جدی در بدنتان مشکل پیدا کرده و برای جلوگیری از آسیبدیدگی بیشتر حتماً باید دست بکشید. اگر مشکلتان همین است، آن حرکت را متوقف کرده و سراغ تمرین بعدی بروید، البته دقت کنید که تمرین بعدیتان روی عضلاتی کار کند که دیگر روی عضله مورد نظر فشار وارد نکند. همچنین بلافاصله بعد از تمرین عضله آسیبدیده را به دقت بکشید و درصورت امکان روی آن یخ بگذارید تا اگر تورم دارد برطرف شود. چهار روز تا یک هفته به آن عضله استراحت بدهید و بعد دوباره تمرینات خود را از سر بگیرید.

درد عضلات واژن در بارداری

درد واژن در بارداری یکی از معمول ترین دردها در این دوران است . بارداری با تغییرات زیادی در بدن خانم ها همراه است و انواع و اقسام دردها را ممکن است در آنها ایجاد کند. تغییرات اندام های بدن در زمان بارداری و رشد بیشتر جنین در بدن مادر از مهم ترین دلایل این دردها در این دوران است.فال روزانه جنین در رحم مادر در حال رشد کردن است و هرچه به ماههای آخر بارداری نزدیک تر میشود چای کمتری برای حرکت در شکم مادر دارد و از سویی دیگر رحم مادر بزرگ شده و فشار زیادی به ماهیچه های اطراف آن وارد میشود که همین علائم باعث درد واژن در بارداری میشوند. در سه ماهه آخر بارداری شما درد های زیادی از قبیل درد پشت، اسیدی شدن معده، تورم پاها و درد سینه ها و … تحمل می کنید. یکی دیگر از این ناخوشی های آخر بارداری، درد واژن است . درد واژن معمولا در سه ماهه سوم بارداری رخ میدهد که به دلیل افزایش فشار در دهانه رحم است. زنانی که درد واژن را قبل از باردار شدن داشتند در زمان بارداری نیز این درد را خواهند داشت

درد عضلات

به غیر ار فعالیت های بدنی سنگین که شایعترین علت دردهای عضلات هستند این درد ها ممکن است علل دیگری هم داشته باشند که عبارتند از : مصرف بعض داروها مانند بعضی داروهای ضد فشار خون، کوکائین و بعضی داروهای ضد کلسترول مانند استاتین درماتومیوزیت، پلی میوزیت، لوپوس، ام اس اختلال الکترولیتی در بدن مانند کمبود پتاسیم یا کلسیم بدن عفونت هایی مانند آنفلوآنزا، مالاریا، پولیومیلیت، تریشین، بیماری لایم پلی میالژی رابدومیولیز سندروم کمپارتمان مزمن سندروم خستگی مزمن نارسایی عروقی اندام پورفیری

درد عضلات پشت

اشخاصی که اغلب کارهای نشسته دارند و ساکن و بی تحرک هستند حتما باید به خود استراحت داده و ساعتی یکبار از جای خود برخیزند و چند قدمی راه بروند و حتی الامکان از صندلی های نرم استفاده نمایند و فرم نشستن خود را تغییر دهند. درد پشت بدن شامل درد قسمت بالا و میانی پشت بدن، از پایین گردن تا بالای کمر را شامل میشود .امروزه به دلیل نحوه زندگی روزمره ما، درد پشت شکایتی شایع در بین بسیاری از افراد می باشد. درد پشت در واقع یک بیماری نیست، بلکه یک نشانه میباشد. نشانه ای از بد نشستن وبد ایستادن که سبب وارد ساختن فشارهای زیاد به عضلات و مهره های ناحیه پشت می شود. پشت درد انواع مختلفی دارد که بر مبنای منشاء ایجاد درد آنها را تقسیم می کنند و درمان نیز بر اساس این تقسیم بندی صورت می پذیرد و می تواند شامل ترکیبی از داروهای مسکن یا ضد التهاب، ورزش درمانی و فیزیوتراپی، انواع تزریقات مختلف در عضلات و مفاصل ناحیه پشت ( برای دیسک مهره ای پشت و آرتروز مهره های پشت) و به ندرت جراحی ( در موارد دیسک شدید ) باشد. در این صفحه به طور مفصل تر در این باره توضیح داده می شود. در این بخش سعی می کنیم شما را با علل درد پشت و راه های درمان آن آشنا سازیم. متخصصین ما در مرکز جامع طب فیزیکی و توانبخشی نشاط با تکیه بر دانش و امکانات روز دنیا سعی در ارایه بهترین خدمات تشخیصی و درمانی جهت مشکلات و شکایات ناحیه پشت را دارند.

بیشتر بخوانید : گرفتگی عضلات پا در خواب ♥ درد مفاصل انگشتان دست

غذای ماهی سفید رودخانه ای

  • سردار ملی

درد غدد لنفاوی زیر بغل

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۹ ق.ظ

درد غدد لنفاوی زیر بغل

درد غدد لنفاوی ،درد غدد لنفاوی زیر فک،درد غدد لنفاوی زیر بغل،درد غدد لنفاوی کشاله ران،درد غدد لنفاوی گلو،درد غدد لنفاوی پشت گوش،درد غدد لنفاوی زیر گوش،درد غدد لنفاوی زیر چانه،درد غدد لنفاوی بدون تورم،درد غدد لنفاوی زیر گردن،علت درد غدد لنفاوی زیر فک،درمان درد غدد لنفاوی زیر فک،تورم و درد غدد لنفاوی زیر فک،غدد لنفاوی زیر فک بدون درد

درد غدد لنفاوی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد درد غدد لنفاوی و علت آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توحه شما عزیزان قرار گیرد.اگر با تورم در ناحیه تحت فکی و اطراف گردن خود مواجه شدید ممکن است مبتلا به اختلالات غدد لنفاوی شده باشید. با مراجعه به متخصصین غدد علت را جویا شوید آن ها برای تشخیص بهتر برای شما سونوگرافی و بیوپسی یا FNA و آزمایشات تکمیلی تجویز خواهند کرد. در ناحیه گردن، زیربغل و کشاله ران غدد لنفاوی وجود دارند که در صورت مواجه با هرنوع عفونت ممکن است متورم شده و واکنش نشان دهند. کوچکترین تورم در این نواحی از بدنتان را جدی بگیرید چون می تواند هشداری برای ابتلای شما به بیماری های بدخیم باشد. غدد لنفاوی همچنین بخشی از دستگاه زهکشی بدن است که ضایعات حاصل از جنگ با عفونت را جمع می‌کنند. غدد کوچک‌تر پراکنده در بدن به تعداد گره‌های لنفی بزرگ‌تر می‌ریزند که در چند نقطه تجمع یافته‌اند، از جمله در زیر بغل، کشالهٔ ران و کنار آرواره‌ها. گاهی این گره‌ها در پاسخ به عفونت در ناحیه‌ای دورتر متورم می‌شوند

درد غدد لنفاوی زیر فک

دلیل درد غدد لنفاوی می ت.اند به دلایلی باشد 1. ابتلا به عفونت علت تورم غدد لنفاوی به دلیل عفونت در اثر سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با میکروب ها (باکتری ، ویروس،و غیره) است. غدد لنفاوی معمولی، به اندازه نخود است که در حالت بروز عفونت بزرگ می شوند و در مواردی از روی پوست قابل لمس و دردناک هستند. از زمانی که فردی دچار عفونت می شود و این حالت در وی رخ می دهد تا زمانی که به حالت عادی برگردد ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد . 2. ابتلا به لنفوم و یا سرطان خون و یا ایدز سرطان در حال گسترش نزدیک هر غده لنفاوی که باشد، باعث متورم شدن آن می شود . برای مثال : ممکن است سرطان پستان باعث متورم شدن غدد لنفاوی زیربغل شود. ممکن است سرطان حلق باعث متورم شدن غدد لنفاوی در گردن شود. ممکن است که سرطان های ریه و روده باعث متورم شدن غدد لنفاوی داخل حفره شکم شده و ایجاد احساس درد در شکم و قفسه سینه شود. سرطان خون نیز باعث متورم شدن بسیاری از غدد لنفاوی در بدن مثلا در داخل قفسه سینه میشود . به عنوان یک اصل، ورم غدد لنفاوی به علت سرطان ، رشدی آهسته تر ی دارد تا بر اثر عفونت. همچنین در مواردی که بر اثر سرطان می باشد، این غدد بدون درد هستند در حالیکه در عفونت تورم همراه با درد است. 3. سایر عوامل تورم غدد لنفاوی شامل واکنش به برخی داروها، بیماری نقص در ذخیره سازی گلیکوژن ، بیماری کاوازاکی ، بیماری سارکوئیدوز و انواع خاصی از ورم مفاصل.

درد غدد لنفاوی گردن

وعی از گلودرد های ناشی از تورم غدد لنفاوی است . درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.ممکن است عفونت در سر یا صورت شما قرار داشته باشند و ایجاد تورم نمایند . عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. یک جراح سرو گردن همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

درد غدد لنفاوی زیر بغل

غدد زیر بغل معمولا غدد لنفاوی هستند و بیشتر زمانی که با درد همراه باشد، اولین مسئله‌ای که پزشکان به آن فکر می‌کنند، عفونت است. در برخی موارد تمیز کردن زیر بغل و استفاده از تیغ و ژیلت‌های غیر‌استریل می‌تواند چنین وضعیتی را برای بیمار ایجاد کند.

درد غدد لنفاوی کشاله ران

غدد لنفاوی کشاله ران و یا گره های لنفاوی کشاله ران، در چین بین پا و لگن واقع شده اند. دو نوع از غدد لنفاوی کشاله ران وجود دارد. غدد سطحی و غدد عمیق. این غدد غالبا به دلیل عفونت و یا سرطان که باعث خروج مایع لنفاوی می شوند، متورم خواهند شد. به همین دلیل، بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران نشانه مهم بالینی و آسیب شناسی در داخل دیواره شکم، پاها، کشاله ران، باسن، مقعد، پرینه و دستگاه تناسلی خارجی می باشد.غدد لنفاوی در سراسر بدن، در هر گروهی که باشند، مسئول ایجاد ترشح در آن منطقه خاص از بدن هستند. غدد لنفاوی مشترکا در گردن، زیر بغل، کشاله ران و همچنین در مناطق متعدد دیگر بدن نیز یافت می شوند. حدود ۱۰ گره لنفاوی که در مجموع یک گروه را تشکیل می دهند به عنوان غدد لنفاوی سطحی شناخته می شوند. آنها مسئول ترشح پوست و بافت زیر جلدی به دیوار پایین شکم در زیر سطح ناف، ناحیه گلوتئال (باسن)، پرینه، بخش پایین تر از مقعد، دستگاه تناسلی خارجی و پا هستند. غدد لنفاوی سطحی خودشان نیز به غدد لنفاوی عمیق کشاله ران ترشح می کنند. حدود ۳ تا ۵ غده لنفاوی عمقی وجود دارد که پس از ورود ترشح لنف به داخل آن ها از طریق غدد لنفاوی سطحی، آن را تصفیه و فیلتر کرده و مجددا به گردش خون باز می گردانند.

درد غدد لنفاوی ناشی از عفونت

جالب است بدانید که بیش از دوسوم غدد لنفاوی به علت‌هایی که تشخیص داده نمی‌شود، متورم می‌شود. در بقیه موارد نیز بیماری‌های عفونی که شایع‌ترین آن بیماری‌های ویروسی چون سرماخوردگی، آنژین چرکی گلو، بیماری‌های انگلی ناشی از مصرف گوشت‌های نیمه پخته در انواع کباب‌ها و نیز بیماری‌های منتقل شده از حیواناتی چون گربه به انسان است. حتی بیماری‌هایی چون سل و سیفلیس نیز می‌تواند با عوارضی چون ورم غدد لنفاوی گردن و ران همراه باشد. این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که غدد لنفاوی دو دسته است و به غدد لنفاوی محیطی چون گردن، زیر بغل و ران پا و غدد مرکزی چون غدد لنفاوی طحال، شکم و قفسه سینه تقسیم می‌شود، می‌گوید: بررسی غدد لنفاوی مرکزی نیز در صورتی که تورم غدد لنفاوی محیطی بدون علت و نشانه‌های شایع باشد و شخص نیز بیش از 50 سال داشته باشد از طریق سونوگرافی و نمونه‌برداری ضروری است؛ زیرا بزرگ شدن غدد لنفاوی طحال، قفسه سینه یا شکم در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک و بدخیم باشد.

علت درد و  ورم غدد لنفاوی گردن

وعی از گلودرد های ناشی از تورم غدد لنفاوی است . درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.ممکن است عفونت در سر یا صورت شما قرار داشته باشند و ایجاد تورم نمایند . عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. یک جراح سرو گردن همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

دردمان ورم و درد غدد لنفاوی

چون تورم غدد ناشی از یک عفونت است، درمان آن نیز درمان بیماری اصلی است. آنها را گرم کنید. برای کاهش درد غدد لنفاوی متورم در طی درمان عفونت، حوله‌ای گرم را چهار بار در روز و هر بار به‌مدت ۱۵ دقیقه روی آنها بگذارید. گلو درد استرپتوکوکی را درمان کنید. درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند. محل عفونت را بیابید. عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. پزشک همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند. آزمایش کنید. اگر پیدا کردن علت تورم غدد لنفاوی مشکل باشد، پزشک ممکن است چندین بار شما را معاینه و آزمایش کند. گاهی علاوه بر آزمایش خون، یا پرتونگاری، نمونه‌ای از بافت درون غده لنفاوی را با روش و سوزن مخصوص برداشته و آزمایش می‌کند. در بسیاری موارد، این کار کوتاه‌ترین و دقیق‌ترین روش تشخیص است. پزشک پوست را بی‌حس کرده و با وارد کردن سوزنی در یک غده لنفی کمی از محتویات درون آن را بیرون می‌کشد و به آزمایشگاه می‌فرستد. غدد لنفاوی حتی با یک گلودرد ساده نیز تحریک خواهند شد و این نشانه خوبی برای فعالیت خوب سیستم ایمنی بدنتان است. برخی افراد در سنین پایین هم ممکن است به اختلالات مربوط به غدد لنفاوی دچار شوند که در صورت درمان به موقع می توانند با این بیماری مبارزه و آن را درمان کنند.

علائم ورم غدد لنفاوی

دستگاه لنفاوی بدن شامل مجموعه ای از اندام ها (مثل طحال و غده تیموس)، رگ ها و تعداد زیادی غده یا گره لنفاوی است که در سراسر بدن وجود دارند. غدد لنفاوی بیشتر در ناحیه سر و گردن وجود دارند. غدد لنفاوی که به طور مکرر دچار ورم می شوند، در این قسمت ها و نیز در زیر بغل و کشاله ران قرار دارند. ورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی نشان می دهد در یک محل از بدن، چیزی اشتباه است. وقتی برای اولین بار غدد لنفاوی ورم می کنند، شما متوجه علائم زیر می شوید: – درد و سوزش غدد لنفاوی – ورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی به اندازه یک نخود یا لوبیا بیشترین علت ورم غدد لنفاوی، ابتلا به یک بیماری عفونی به خصوص یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی است

بیشتر بخوانید : لنفوم پوستی چیست ♥ دیسک گردن و درد دست چپ

عفونت دندان در بارداری نی نی سایت


  • سردار ملی

درد پشت سر و پیشانی

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۱۶ ق.ظ

درد پشت سر و پیشانی

سردرد پشت سر ,سردرد پشت سر و گردن,سردرد پشت سر سمت چپ,سردرد پشت سر و حالت تهوع,سردرد پشت سر در بارداری,سردرد پشت سر در کودکان,سردرد پشت سر و چشم,سردرد پشت سر و گوش,سردرد پشت سر و پیشانی,سردرد پشت سر علامت چیست,سردردهای پشت سر و گردن,درد پشت سر و گردن نشانه چیست,علت سردرد پشت سر و گردن,دلیل درد پشت سر و گردن

سردرد پشت سر

توضیحاتی در مورد سردرد پشت سر

اگر چه درد موجود در پشت سر یک اتفاق معمول است، علت یا علتهای واقعی چنین نوع سردردهایی هنوز ناشناخته است. اعتقاد بر این است که سردردهای تنشی به علت گرفتگی‌های عضلانی در نواحی پشت گردن و سر ایجاد می‌شوند. با این حال، بر اساس مشاهدات دقیق، کارشناسان به چند علت احتمالی دست یافته‌اند. * میگرن * خستگی و یا فشار بیش از حد * خستگی چشم *استرس روانی (افسردگی و فشار روحی) *مسائل دندانپزشکی (فشار دادن فک و دندان قروچه) *سیگار و اعتیاد به الکل (یا ترک ناگهانی آنها) *نگه داشتن سر در یک حالت برای مدت طولانی (رانندگی مداوم و یا مشغول کار با کامپیوتر) *حالت قرار گرفتن نامناسب بدن، شیوه زندگی ناسالم، و عدم ورزش منظم *برخی از علل ثانویه شامل سردردهای خوشه‌ای و عفونت سینوس *در برخی از موارد، عوامل وراثت نیز ممکن است یک دلیل بالقوه درد در پشت سر باشد علت درد درناحیه پشت سر و سمت چپ سر

علت سردرد پشت سر

سردردها می توانند آزاردهنده باشند یا به علت شدت آن ها منجر به بروز مشکلات شدیدتر شوند. این دردها ممکن است در هر جایی از سر رخ دهد. سردردهایی که منجر به بروز درد در پشت سر می شود، می تواند علل مختلفی داشته باشد. بسیاری از این علت ها از طریق علائم شناسایی می شوند. این علائم عبارتند از نوع درد تجربه شده و دیگر قسمت هایی که ممکن است درد بروز کند.درد پشت سر بر اثر آرتروز ناشی از التهاب و تورم در ناحیه گردن است.سردردهای آرتروز منجر به درد پشت سر و گردن می شود. در این حالت حرکت دادن سر معمولا باعث شدیدتر شدن درد می شود. این سردردها ممکن است با هر نوع آرتروزی بروز کند. رایج ترین آنها آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت است.

عوامل سردرد پشت سر

بیرون زدگی دیسک کمر در ناحیه گردن باعث درد و تنش در گردن می شود. این مسئله منجر به بروز نوعی سردرد به نام سردرد گردنی cervicogenic headache می شود. درد معمولا در پشت سر شروع و حس می شود. به علاوه در پشت چشم ها نیز ممکن است احساس درد کنید. دیگر علائم این عارضه عبارتند از ناراحتی در شانه ها یا قسمت های بالای بازوها. *بیرون زدگی دیسک Herniated disk: فتق یا بیرون زدگی دیسک مشکلی است که دربالشتک لاستیکی (دیسک) بین استخوانهای (مهره ها) ستون فقرات بوجود می آید. سردردهای گردنی ممکن است زمانی که دراز می کشید، تشدید شوند. بعضی افراد به علت شدت درد از خواب بیدار می شوند. زمانی که دراز کشیده اید، ممکن است احساس فشار در قسمت بالای سر خود داشته باشید، شبیه به یک وزنه روی سر.

دلایل سردرد پشت سر

سردردها بیشتر از عوامل مانند: -استرس -خستگی -نخوردن غذا -مشکلات عضلانی در گردن شما -عوارض جانبی دارو، از قبیل استفاده طولانی مدت داروهای ضد درد و مسکن -عفونت های سینوس و آلرژی نیز می تواند باعث سردرد شود. سردرد ناشی از عفونتهای سینوسی، نتیجه التهاب است که منجر به فشار و درد پشت گونه ها و پیشانی شما می شود.در حال حاضر استفاده بیش از حد از دارو برای درمان سردرد واقعا می تواند باعث سردرد شود. این شایع ترین اختلال سردرد ثانویه است و تا 5 درصد جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو، بوی بد دهان را بدتر می کند.

سردرد پشت سر و گردن

وضعیت بد بدن هم می تواند منجر به بروز درد پشت سر و گردن شود. وضعیت بد بدن باعث ایجاد تنش در پشت، شانه ها و گردن می شود. این تنش می تواند منجر به سردرد شود. در این شرایط ممکن است درد مبهم و تپش دار در پایه جمجه خود حس کنید.

درمان سردرد پشت سر

درد پشت سر ناشی از وضعیت بد بدن بلافاصله با مصرف استامینوفن برطرف می شوند. در طولانی مدت با بهبود وضعیت بدن خود می توانید این سردردها را به طور کامل درمان کرده از بروز آنها پیشگیری کنید. برای بهبود وضعیت بدن یک صندلی مناسب برای محل کار خود انتخاب کنید و در هنگام نشستن روی صندلی هر دو پایتان روی زمین قرار بگیرد.

سردرد پشت سر

سردردهای تنشی معمولا با ضد دردهای بدون نسخه درمان می شوند. پزشک ممکن است برای سردردهای تنشی شدیدتر و مزمن دارو تجویز کند. به علاوه داروهای پیشگیری کننده مانند داروهای ضد افسردگی یا شل کننده های عضلانی برای کاهش سردردهای آینده تجویز می شوند.

علت سردرد پشت سر سمت چپ

میگرن در هر قسمتی از سر ممکن است بروز کند، اما اکثر مردم این درد را در قسمت چپ سر یا پشت سر خود احساس می کنند. میگرن ممکن است منجر به بروز موارد زیر شود: • درد شدید ضربان دار • تهوع • استفراغ • اشک آلود شدن چشم ها • حساسیت به نور و صدا میگرن ممکن است در سمت چپ سر شروع شود و سپس به اطراف شقیقه ها و بعد به پشت سر کشیده شود.برای میگرن پزشک هم داروی پیشگیری کننده، مانند مسدود کننده های بتا و هم داروی ضد درد تجویز می کند. برخی داروهای بدون نسخه، مانند *Excedrin Migraine به طور خاص برای میگرن تهیه شده اند. به علاوه پزشک کمک می کند تا عوامل تشدید کننده میگرن را شناسایی کرده و از محرک ها پرهیز کنید. * Excedrin Migraine:این دارو ترکیب استامینوفن، آسپیرین و کافئین است که اختصاصا برای درمان دردهای میگرن تجویز می شوند.

سردرد پشت سر در بارداری

سردرد بارداری ممکن است در تمام سر، قسمت پیشانی یا پشت سر مادر بروز کند و با علایم فشاری، ضربانی یا در موارد شدید همراه تهوع و استفراغ باشد.سردرد از مشکلات شایع مادران باردار است که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. سردرد بارداری در سه ماهه اول حاملگی شیوع بیشتری دارد. سردرد بارداری ممکن است در تمام سر، قسمت پیشانی و یا پشت سر مادر بروز کند و با علایم فشاری، ضربانی و یا در موارد شدید همراه با تهوع و استفراغ باشد. در بعضی خانم‌ها این سردردها معمولا صبحگاهی‌اند و در برخی دیگر بعدازظهر‌ها شروع می‌شوند.

سردرد پشت سر نشانه چیست

تقریبا علت همه سردردها از جمله میگرن یک عامل است. یک جریان الکتریکی در قسمت پشت مغز به طور اشتباه تولید می شود و دردهای ناحیه سر را به وجود می آورد. تقریبا در میان مردم سراسر جهان این باور اشتباه وجود دارد که سردرد یکی از نشانه های ابتلا به تومور مغزی است، در حالی که این موضوع به هیچ وجه درست نیست. تحقیقات نشان می دهد فقط یک درصد افرادی که به دلیل سردرد به مراکز پزشکی مراجعه می کنند، دچار یک مشکل جدی و خطرناک هستند. با اینکه بسیاری از سردردها چندان مهم نیستند، اما در بعضی از موارد شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید. علت درد درناحیه پشت سر و سمت چپ سر

سردرد پشت سر و حالت تهوع

تهوع و استفراغ از دیگر علایم همراه با سردرد و از نشانه های تومورها مغزی کودکان است که دومین شکایت مهم آنها از بین دردهاست.سردرد ها علل مختلفی دارند، مثلا درمیگرن تاثیرمیانجی های شیمیایی مانند سروتونین، پرومتا گلاندین ها و تیرامین عامل سردرد است و درمنژیت های چرکی به علت واکنش های التهابی و سموم میکروبی و در واسکولیت ها به علت التهاب دیواره سرخرگ ها و تحریک گیرنده های آنها سردرد بروز می کند.میگرن ازسردردهایی است که از دوران کودکی آغاز می شود ولی اوج پیدایش نشانه های آن بین 20 تا 35 سالگی است، ولی آرتروز گیجگاهی سردردی است که تقریبا همیشه پس از 45 سالگی بروزمی کند و با افزایش میزان رسوب خون خود را نشان می دهد و پیدایش سردردهایی که به آنها سر درد ناشی از تومور های مغزی است، معمولا هنگام میانسالی بروز می کند ولی بیشتر سردرد هایی که به آنها سردرد مزمن روزانه گفته می شود مربوط به 25 تا 35 سالگی است.

سردرد پشت سر در کودکان

سردرد در کودکان و نوجوانان بسیار رایج است. سردرد می‌تواند از نوع اولیه باشد، به این معنی که خود یک مشکل است یا آن‌ها می‌توانند ثانویه یا علامت‌دار باشند، به این معنی که آن‌ها تنها نشانه‌ای از مشکل پزشکی اصلی یا آسیب به عضلات سر و گردن هستند. کودکان و نوجوانی که سردردهایی را تجربه می‌کنند که پیشرفت می‌کنند بدین معنی که در طول زمان شدیدتر می‌شوند یا مکرر هستند و نیاز به آزمایش عصبی دارند ممکن است به دلیل مشکلات پزشکی جدی باشند. کودکان و نوجوانانی که این توصیفات برایشان صدق می‌کند باید در اسرع وقت پزشک خود را ببینند.رژیم غذایی سالم که حاوی سبزی‌ها،میوه‌ها و گیاهان است می‌تواند اولین قدم برای جلوگیری از سردرد باشد. شیوه زندگی منظم، که در آن کودک هرروز در زمان معین غذا می‌خورد و می‌خوابد نیز می‌تواند از شروع سردرد تنشی جلوگیری کند.

سردرد پشت سر و پیشانی

سردرد پیشانی دردی است که در جلوی جمجمه، قسمت جمجمه ای که مغز در آن قرار دارد تجربه می شود. این به طور چشمگیری با پیشانی، ناحیه سر که در بالای ابروها و زیر خط مو قرار دارد همبستگی دارد. با این حال، از لحاظ مرز دوم (یعنی خط مو) این می تواند بسته به اینکه آیا یک فرد دارای خط ریزش موی بالا یا پایین یا طاس است متفاوت باشد. اصطلاح “فرونتال” درد ناشی از استخوان پیشانی جمجمه است. گاهی اوقات این ممکن است شدید ترین منطقه درد باشد اما سردرد به این منطقه خاص محدود نمی شود. ممکن است مقداری از درد در سر و یا در قسمت های دیگر، به عنوان مثال شقیقه، همراه با درد در جلوی سر باشد. ماهیت درد و شدت می تواند در سردرد پیشانی متفاوت باشد و اغلب علایم همراه با ناراحتی چشم نیز وجود دارد.

علت سردرد پشت سر سمت راست

سردرد می تواند موجب درد خفیف یا شدید در ناحیه های مختلف، از جمله سمت راست پوست سر ، جمجمه گردن، دندان ها یا چشم ها شود. در حالی که سردرد می تواند ناراحت کننده باشد، بعید است که علت آنها “درد مغزی” باشد. مغز و جمجمه انتهای عصبی ندارند، به طوری که آنها به طور مستقیم باعث درد نمی شوند. در عوض، طیف وسیعی از عوامل از عدم خواب کافی تا کافئین می تواند باعث سردرد شود. سردرد ها انواع مختلفی دارند که به دلایل متعددی ایجاد می شوند که از انواع آن ها می توان به میگرن، سردرد تنشی، سردرد خوشه ای، سردرد سینوسی، سردرد پشت گوش، سردرد یک طرفه مانند سردرد سمت چپ سر و سردرد سمت راست سر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : سردرد میگرنی چیست ♥ سردرد پیشانی در کودکان ♥ سردرد عصبی مزمن ♥ سردرد خوشه ای چیست

عفونت دندان و انتی بیوتیک


  • سردار ملی

علت درد کشاله ران در دوران بارداری

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۲۰ ق.ظ

علت درد کشاله ران در دوران بارداری

درد کشاله ران ,درد کشاله ران در بارداری,درد کشاله ران راست در مردان,درد کشاله ران چپ در زنان,درد کشاله ران در زنان,درد کشاله ران در اوایل بارداری,درد کشاله ران راست,درد کشاله ران در ماه اول بارداری,درد کشاله ران راست در زنان,درد کشاله ران و زیر شکم,درد کشاله ران در بارداری خطرناک است

درد کشاله ران

توضیحاتی در مورد درد کشاله ران

کشاله ران مساحتی از بدن است که بین شکم و پا قرار دارد. ناحیه کشاله ران دارای پنج عضله است که برای حرکت دادن پا با هم کار می کنند. درد کشاله ران به طور معمول از آسیب های ناشی از فعالیت بدنی، مانند ورزش، در یکی از این عضلات ناشی می شود. کشیدگی و کوفتکی عضلات این ناحیه یکی از شایع ترین دلایل علل درد کشاله ران در ورزشکاران است.

علت درد کشاله ران

اختلالات کمتر شایع و شرایطی که می توانند درد یا ناراحتی در کشاله ران را افزایش دهند عبارتند از: التهاب روده التهاب بیضه بزرگ شدن غدد لنفاوی کیست های تخمدان تحریک اعصاب عفونت های دستگاه ادراری. درد کشاله ران پا به هرگونه درد و ناراحتی گفته می شود که بر روی ناحیه ای که از استخوان پلویس که به سمت زانو کشیده شده است تاثیر می گذارد . ناحیه ران توانایی حرکت را دارد این ناحیه از ماهیچه،استخوان،تاندون،لیگامنت ،عصب ورگ ساخته شده است. ماهیچه ران باعث ایجاد حرکت می شود و تاندون های این قسمت ماهیچه های ران را به استخوان پلویس و ناحیه تحتانی ساق پا متصل کرده است و باعث ساخت مفصل لگن و زانو شده است عصب ها هم نقش کنترل احساس و حرکات را برعهده دارند و رگ ها هم برای جاری شدن جریان خون درناحیه ران ساخته شده است هرکدام ازساختارهای مفصل ران می توانند دچار آسیب دیدگی،عفونت،بیماری یا اختلالات دیگر بشوند و باعث ایجاد درد در بدن شوند. 

درمان درد کشاله ران

اگر درد کشاله ران در نتیجه کشیدگی عضله ایجاد شده باشد، بهترین گزینه های درمانی استراحت و اجتناب از انجام حرکات ورزشی به مدت ۲ تا ۳ هفته است. این زمان اجازه خواهد داد که فشار بر روی عضله کم شده و درد نیز کاهش یابد. داروهای ضد درد، از جمله استامینوفن (تیلنول)، نیز ممکن است برای مدیریت درد مفید باشد. استفاده از کیسه یخ به مدت ۲۰ دقیقه چند بار در روز می تواند به خوبی در کنترل درد به شما کمک کند.اگر شکستگی علت درد کشاله ران باشد، عمل جراحی ممکن است برای اصلاح استخوان نیاز باشد. علاوه بر این فتق ران نیز گاهی نیاز به عمل جراحی دارد. اگر روش های مراقبت در منزل برای درمان آسیب ناشی از فشار به شما کمک نمی کند، پزشک ممکن است داروهایی که باعث کاهش التهاب می شوند را تجویز کند. اگر این درمان نیز جواب ندهد معمولا درمان فیزیکی مثل کایروپراکتیک و فیزیوتراپی را تجویز می کنند.

علت درد کشاله ران در بارداری

در طول بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می شود که همراه با درد است. درد کشاله ران یکی از رایج ترین مشکلات است که در سه ماهه سوم اتفاق می افتد. برای برخی افراد این درد مشکل کوچکی است اما برخی دیگر از خواب و فعالیت های روزانه می مانند. معمولا درد کشاله ران در هنگام ایستادن و برداشتن وسایل سنگین بدتر می شود.بدن هورمون ریلاکسین را در طول بارداری آزاد می کند. این هورمون با نرم کردن مفاصل و ماهیچه ها باعث آرامش می شود. این هورمون به مقدار مناسب آزاد می شود تا بدن را برای زایمان آماده کند. این هورمون باعث نرم شدن مفاصل لگنی می شود بنابراین جنین به راحتی از کانال تولد عبور می کند و از بدن خارج می شود. البته هورمون باعث حساس شدن شما نسبت به آسیب می شود بنابراین موجب درد کشاله ران می شود.دو عصب سیاتیک در بدن وجود دارد. هر دو عصب از قسمت پشت شروع می شوند و به پاها متصل می شوند. هنگامی که رحم به این اعصاب فشار می آورد، باعث کرختی و درد در لگن و کشاله ران می شود. سیاتیک یکی از علائم رایج بارداری است اما اگر باعث مشکلات جدی شد به پزشک اطلاع دهید.

علائم درد کشاله ران

درد ران پا می تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود درد کشاله ران پا به صورت خفیف ،شدید همراه با علائمی مانند سوزش،سوزن سوزن شدن ایجاد می شود شما ممکن است با بی حسی هم دراین مفصل مواجه شوید درد ران پا می تواند به میزانی ناراحت کننده و تحریک کننده باشد که ایجاد وزن بدن بر روی پا هنگام پیاده روی غیرقابل تحمل شود درد ران میتواند به دلایل متعددی ایجاد شود که شامل رشد طبیعی و بالا رفتن سن است درد ران پا ناشی ازکشیدگی جزئی یا کوفتگی ماهیچه ها می تواند بوسیله درمان های خانگی مانند استراحت،یخ درمانی،بالا گرفتن ساق پا،مصرف مسکن کنترل شود

درد کشاله ران راست در مردان

شایع ترین علت درد کشاله ران فشار بر عضلات، لیگامان ها، تاندون ها در ناحیه کشاله ران است. این نوع از آسیب؛ اغلب در ورزشکاران رخ می دهد. اگر شما ورزش های تماسی، مانند فوتبال، راگبی، و هاکی بازی می کنید، این احتمال وجود دارد که درد کشاله ران به سراغتان بیاید. یکی دیگر از علل شایع درد کشاله ران فتق اینگوئینال است. فتق اینگوئینال یا فتق ران زمانی رخ می دهد که بافت داخلی بدن، از پوشش خود بیرون زده و به کشاله ران فشار وارد می کند. این علت معمولا همراه با توده ای بر آمده در ناحیه کشاله ران مشخص می شود. سنگ کلیه (ذخایر معدنی کوچک و سفتی هستند که در کلیه و مثانه تجمع می یابند) و یا شکستگی استخوان نیز می توانند درد کشاله ران ایجاد کنند.

درمان درد کشاله ران در بارداری

1- خانم‌ها باید کنار دیوار بایستند و دم عمیق بگیرند. در هنگام بازدم،‌آنها باید قوس کمر را تا جایی که می‌توانند به دیوار برسانند. این تمرین باعث می‌شود لگن این خانم‌ها بر خلاف جهتی باشد که رحم باردار، آن را می‌کشد بنابر‌این آن عارضه به تدریج جبران می‌شود.2- حرکت گربه (cat position) که در آن مادر‌ها باید به صورت چهار دست و پا روی زمین ‌قرار بگیرند. دست‌ها به اندازه عرض شانه باید باز شوند و کف دست‌ها روی زمین قرار بگیرد و پا‌ها دقیقا رو‌به‌روی دست‌ها قرار می‌گیرند. این حرکت به این صورت شروع می‌شود که سر به سمت بالا و باسن کمی بالا. مادر یک دم عمیق می‌گیرد و در بازدم سرش را به سمت پایین می‌گیرد و شانه‌ها را تا جایی که می‌تواند به سمت بالا برده و لگن را هم باید به سمت بالا ببرد. این دو تمرین فشار را از روی عروقی که خون را به اندام تحتانی می‌رساند بر‌می‌دارد. بنابر‌این خون‌رسانی به رحم و جنین خیلی بهتر می‌شود و وضعیت خوبی برای جنین به شمار می‌رود. این تمرین‌ها به رفع کمردرد،‌تقویت عضلات شکم و رفع درد‌های ناحیه کشاله ران کمک می‌کند و جزو حرکاتی است که خانم‌ها در دوران بارداری باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و آن را به خوبی انجام دهند.

علت درد کشاله ران در کودکان

علل درد پا در کودکان می‌تواند ناشی از اختلالات انحرافی از جمله چرخش پاشنه، زانوی ضربدری و زانوی پرانتزی در اندام‌های تحتانی بدن باشد. با معاینه دقیق به ارزیابی مفصل پا و بررسی دردهای ارجاعی می ‌ردازند و سپس با ارائه روش‌های درمانی موثر مانند کفش‌های طبی مخصوص و حرکات اصلاحی به درمان پا درد در کودکان کمک می‌کنند.اغلب درد پای کودکان را ناشی از “رشد” آنان می‌دانند، اگرچه هیچ تحقیق علمی ثابت نکرده است که رشد استخوان موجب درد می‌شود. همچنین گاهی اوقات کودکان دردهایی را بدون هیچ دلیل آشکاری تجربه می‌کنند، این دردها معمولاً در هنگام شب اتفاق می‌افتد. معمولاً این نوع خاص از درد در عضلات به‌صورت موضعی به وجود می‌آید و درد آن پس از ماساژ ناحیه بهبود می‌یابد. در مقابل ممکن است، دردهای مزمن مفاصل و دردهای استخوانی، با حرکت کودک شرایطشان بدتر شود. برخی بر این باورند که “درد رشد” کودکان به علت آسیب‌های ناشی از استفاده بیش‌ازحد عضلات به وجود می‌آید. در هنگام فعالیت و بازی‌های روزمره ممکن است عضلات آن‌ها تحت‌فشار و کشیدگی قرار بگیرند. بااین‌حال، اگر کودکی درد قابل‌توجهی در پاهای خود تجربه کند باید معاینه شود تا مشخص گردد منشأ درد چیست.

درد کشاله ران در بارداری

ایستادن و راه رفتن نادرست، مشکل بسیاری از خانم‌های باردار است که درواقع تغییر ساختار بدن و درد را تشدید می‌کند. خانم‌های باردار معمولا در هنگام راه رفتن شکم‌شان را به جلو می‌دهند و قوس کمر‌شان را زیاد می‌کنند که همین کار باعث می‌شود لگن بیشتر به سمت پایین کشیده شود.شفیعی با بیان اینکه معمولا از 25 هفتگی که جنین مرتب وزن می‌گیرد‌و لگن را به سمت پایین متمایل می‌کند،‌مادران درد‌های زیادی را در ناحیه کشاله ران احساس می‌کنند، می‌گوید: این درد‌ها به دلیل انحراف لگن به سمت پایین است. به ویژه همان‌طور که حاملگی جلوتر می‌رود و رشد جنین بیشتر می‌شود،‌این درد‌ها هم در مادر بیشتر می‌شود. 

درد کشاله ران در ماه اول بارداری

شفیعی درباره تغییراتی که منجر به درد‌های کشاله ران در بارداری می‌شود،‌می‌گوید: در طول بارداری، رحم در حال رشد است و تا 12 هفتگی در داخل لگن قرار دارد. از هفته دوازدهم به بعد یا در انتهای سه‌ماهه اول، رحم از لگن خارج می‌شود و همچنان با افزایش رشد جنین، اندازه رحم نیز بزرگتر می‌شود. از طرفی همچنان که رحم رشد می‌کند و جنین وزن می‌گیرد،‌به لگن مادر فشار وارد می‌کند. چون معمولا رحم در زمان حاملگی به سمت جلو منحرف می‌شود، به لگن فشار وارد کرده و آن را به سمت پایین منحرف می‌کند. ضمن اینکه جاذبه زمین هم لگن را به سمت پایین می‌کشد.

درد کشاله ران در زنان

بارداری با تغییرات ساختاری زیادی برای خانم‌ها همراه است. این تغییرات معمولا باعث گرفتگی و درد در عضلات و اندام‌های مختلف می‌شوند. درد کشاله ران یکی از درد‌های شایعی است که خیلی از خانم‌ها تجربه آن را دارند.

درد کشاله ران در اوایل بارداری

گاهی بعضی از مادران با شروع این درد‌ها استرس زیادی می‌گیرند چون تصور می‌کنند این درد نشانه زایمان زودرس است. بنابر‌این برای اینکه این حالت برای مادران ایجاد نشود، مادران باردار باید موقع ایستادن و راه رفتن همیشه کمی لگن خود را به سمت بالا منحرف کنند. البته این کار احتمالا باعث می‌شود آنها مقداری احساس فشار در عضلات شکمی‌شان داشته باشند اما نباید به آن اهمیت بدهند و تلاش کنند به کمرشان تا حد امکان قوس ندهند.

درد کشاله ران

کشاله ران Groin جایی است که شکم شما تمام شده و ران شما شروع می‌شود. علل بسیاری از دردهای کشاله ران در خود لگن یا مفصل ران است. شایعترین این علل عبارتند از شکستگی حاد لگن یا مفصل ران شکستگی استرسی لگن آرتریت مفصل ران به هر علتی مانند استئوآرتریت (آرتروزروماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران پوکی استخوان گذرای مفصل ران بورسیت استئیت پوبیس پارگی لابروم در مفصل ران التهاب تاندون ایلیوپسواس و بورس آن گیر یا ایمپینجمنت مفصل ران التهاب مفصل ساکروایلیاک

بیشتر بخوانید : علت درد فیله کمر ♥ درد عضلات پشت ♥ لگن درد بعد از زایمان ♥ صافی کف پا و معافیت سربازیخار پاشنه+طب سنتی

درمان عفونت دندان عصب کشی شده


  • سردار ملی